torsdag 9 juni 2011

En trädgårdsvandring efter regnet.

Imorse dundrade det igen. Fuktigt och varmt ute, och så störtregn.
Tidig frukost kl 04.00, vinka adjö till mannen och så en liten tupplur...
sen blev det en lite prommis i trädgården tillsammans med Rottis.

Jag brukar säga att jag inte har nån trädgård, utan jag har ett "woodland". Vi har naturen
verkligen vid knutarna. Vilda blommor försöker ta sig upp på trappan och in genom dörren.
Jahaaaaaa, det är ogräs? Vackert vita är dom i alla fall...

Över till det planterade.
Nåt av det första jag gjorde när vi flyttade hit för tjugo år sen, var att plantera rosor.

En rosenhäck ville jag ha. Sagt och gjort. Redan innan alla möblerna var på plats, sattes spaden i jorden.
Turligen så avrådde handelsträdgården från de "ohärdigaste" men vackraste som vill ha zon 2-3.
Och rekommenderade sådana som klarar zon 5- 6.

Otroligt nog, så har vi här i vårt område, söder om Vättern och nära till Höglandet,  odlingszoner som Norrland...
Och rosorna kämpar år ut och år in, mot väder, vind och "oskötsel".

Jag är ju ingen trädgårdsmänniska.

Så jag är djupt tacksam för de syrener, rosor, rhododendron och vilda blommor som vill växa här hos mig.

Önskar att jag kunde förmedla dofter här....

rosen man väntat på
lite finare sorts syren vid uterummet
tre vita ibland de nästan utblommade lila bondsyrenerna
en av ädelsyrenerna som välkomnar vid grinden
rhododendron som jag av nån outgrundlig anledning planterat i skogen?

3 kommentarer:

  1. Hejsan.

    Visst är det vackert med de vilda blommorna och buskarna i trädgården!
    Kräver minimal skötsel och blommar så fint år efter år....

    Ditt kök blev ju verkligen snyggt!
    Så lyckat med tapeten, så fin.
    Extra skoj att laga mat nu, förstår jag.

    Ha det fint,
    Kram Anneli.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Här är så mörkt idag,så man tror att det ska braka till när som.
    Det har börjat regna lite nu....
    Du har säkert grönare fingrar än du tror.
    Så fina syrener....
    Och de vilda blommorna är ju fina när dom får växa där dom vill
    Jag har varit ute och rensat ogräs en stund idag....milde tid...

    Ha det gott!
    kram margareta

    SvaraRadera
  3. Ljuvliga blombilder du bjuder på! Synd bara att allt blommar över så fort i år. Syrenerna sjunger redan på sista ropet, och idag såg jag prästkragar i kanterna. Och nu sätter det väl ännu mer fart efter allt regnade ikväll. Vi har klarat oss från åskan, bara hört den på avstånd. Ha en fin fredag!
    Kram Pia

    SvaraRadera