tisdag 14 juni 2011

Hjälp, mina fingrar börjar bli gröna...

...eller så är det bara nybörjartur.


Inspirerad av Bosse Rappne (Äntligen Hemma) så tog jag itu med mina gamla skraltiga pelargoner.
Raskt klippte jag ner rubbet.

Ny jord införskaffades. Avklippta och av-bladade pinnar rakt ner i jorden och så vattna.
Man ska säkerligen göra detta vid någon annan tidpunkt,
men de små underverken har redan börjat växa.

Om de har rötter? Inte vet jag... ska dom det? För att
bladen ska börja spira?
I alla fall så vattnar jag (nästan) dagligen, inte för mycket, då
jag minns Bosses ord att pelargoner egentligen är ökenväxter
och därför väl lämpade för både kyla, värme och torka.

Det kan förklara, att de mest bortglömda bakom gardinerna
blommat i åratal utan att jag ens bevärdigat dom med en blick.
Nu vet ni alltså att det är som en öken här hemma *skratt*


pelargonsticklingar huller om buller
Men nu ska här bli ordning.
Om...
jag hade noterat vilka som är vilka, alltså.

det blev brist på krukor. finns det hjärterum så finns det...
Jag har alltså petat ner pinnarna lite hur som och inte förrän
(om) de får blad och blommor så vet jag vilka som är vilka.
Klassiskt nybörjarfel antagligen. Jag borde fattat det eftersom det finns söta
pinnar att sticka ner i jorden. Man lär sig.

Nästa gång ska jag notera och sortera och vara ännu duktigare.

den här trodde jag också var bortom all räddning i höstas
men den växte i rekordfart i all hemlighet
bakom en gardin i ett mörkt västerfönster
och utan vattning....

i höstas torr och bortom räddning, trodde jag.
Klipptes ner och vattnades... nu är den glad igen

förra årets monsterväxter har överlevt mörkret och torkan inne i huset.
nu är dom på sommarlov i uterummet








5 kommentarer:

  1. Nog har du gröna fingrar alltid. Och en gnutta tur kanske! Växer gör det iallafall:)

    Ha det bra, Marie:)

    SvaraRadera
  2. Hoppas dom tar sig ordentligt nu. Roligt att plantera om och inte bara köpa nya hela tiden. I år har jag bara tre pelargoner och jag har "knyckt" alla skotten...man ska ju göra det:) KRAM Helena

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Det var det jag visste att du hade gröna fingrar.Det syns ju tydligt på dina bilder nu.

    Ha det bra!
    kram Margareta

    SvaraRadera
  4. Grattis till de gröna fingrarna, tvätta dem aldrig!!!! ;)
    Husbil ja, vilket äventyr... gick över förväntan med tre busungar.. lite trångt men mysigt.. :)
    Åker ni på långa rutter med er?
    Detta var vår premiärtur så vi tog det lite försiktigt och började med Malmö.. men antagligen blir det danmark och västkursten i sommar.. Må så gott, kram!

    SvaraRadera
  5. Vilken oas av blommor. Jag väntar också på att få gröna fingrar ;)
    Jag vill ha fina blommor men de får inte riktigt den kärlek och omtanke av mig som de behöver.
    Kram Anette

    SvaraRadera