tisdag 28 juni 2011

Vilken morgon!!!

När jag öppnade dörren imorse kl 6 för att släppa ut hunden och katten så höll jag på att dåna (svimma av, alltså)
Vilken morgon.

Det doftade. Jag önskar jag kunde förmedla doften här.
Ni vet doften av bland-skog (både björk och gran), nyklippt gräs, sommar-äng, ormbunke och träd.
Mysk-aktigt. Minns ni doften Musk?
Blandat med en svag hint av rosor och schersmin.
Och som hjärtenot
smultron och vintergröna.
Om jag kunde lägga morgonens doft på burk så skulle jag bli rik

Helt stilla ute. Inte ett ljud. Inte ens fågelkvitter.
Inte ett löv rörde sig.

Bara hunden, katten och jag som stod på trappan med vibrerande nosar.
Sniff sniff.
.

Och vilken värme. Helt sanslöst. Solen ligger på direkt på trappan, en sån förstukvist med krusiduller, minns inte vad dom kallas, trädetaljer i alla fall.....hjärnsläpp....

Satt en stund på bänken och bara sniffade... sen trängde sig doften av nybryggt kaffe ut från köket genom nätdörren, och då sa lilla maggen till att nu vill man ha frukost.

För att visa den enorma växtkraften i sommarens växter, så visar jag den vita ros, fyrtioårsrosen kallar jag den, som brukar ståta med fåtal blommor per säsong.

Förra våren klippte jag ner den helt och i år belönar den mig med massor av rosor.
Kort livslängd visserligen, men busken döljer ett trist elskåp och marken är täckt av vita kronblad.
Vi brukar binda upp den med vad som finns till hands. Denna gång blev det ett överblivet grimskaft som vi haft till hästarna. Man tar vad man har...

Hoppas ni också har en underbar, varm och skön, sommardag.

Denna dagen ska jag minnas i vinter, när det blir som värst...

7 kommentarer:

  1. Ja, passa på och fota vackra sommarbilder nu för vintrarna i sverige är numera hårda, långa och kalla..
    Och visst är det underbart nu..

    Ha en fin dag!

    Kram Mia

    SvaraRadera
  2. Precis så, fast med fågelkvitter var det här. Så härligt!

    SvaraRadera
  3. Skriv det i din kalender i mitten av februari......den 28 juni var en underbar dag!!
    Ha en fin morgondag!

    SvaraRadera
  4. Mmm... visst är det härligt!! Jag önskar också att jag kan stanna tiden vissa dagar när det är sådär himla underbart.

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  5. Nog har vi haft värme dessa dagar men nu är det omslag på g..blir nog regn inatt, ha en fin helg, kramen

    SvaraRadera
  6. Sådana dagar lever vi länge på! Det är ofta det enkla i vardagen man minns bäst. Jag njuter av rosor och pioner här vid Skogslyckan. Det är första gången på 4 år som pionerna blommar riktigt! Tänker också ofta på när ni satt i mitt kök, och hoppas kunna ordna en ny tur senare i höst, så man kan handla lite julklappar... Njut av helgen goaste du!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  7. "Mina" dofter är just nu; doftschersmin, kaprifol, trädgårdsnattviol, ros, blandat med lite kryddväxter, nyklippt gräs och en svag doftpuff av häst :-)
    Jag kommer sällan upp så tidigt som du, men jag har flera gånger varit med om att jag inte vill gå och lägga mig, när klockan är sisådär halv tre och det börjar ljusna ute och en och annan fågel börjar vakna.
    Också ett minne att ta med sig till vintern :-)
    kram

    SvaraRadera