lördag 16 juli 2011

Kärlek

Han är mitt minsta barn.
Han har tvingat mig att gå upp mitt i natten och ge flaskan.
Han har verkligen fått mitt hjärta att klappa.

Man kan bara bli glad av en katt.
Ibland mindre glad, men alltid glad. 

Denna sötnos hittade vi under tvättstugan.
Ilsken som en katt(?) låg han där och fräste.
Vi uppskattade hans ålder till fyra dagar
med tanke på hur långt hans ögon öppnats. 

Han var nerkyld och jag trodde han var död,
men så kände jag det lilla pickande hjärtat. 
En varm handduk, massage och lite grädde
 utblandat med vatten gjorde susen.
Dagen efter gick färden till apoteket,
där mjölkersättning för kattungar,
vällingflaska och nappar
 inhandlades för hutlösa pengar.
Matning varannan timma först,
sen sov han så gott i en kattkorg.
Trixet var att fylla en stor pet-flaska
med varmvatten
som man lindade in i en handduk.
Den dög gott som mamma-ersättning.
Ganska snart fick nya mamman, dvs jag, sova hela nätterna.
En hungrig kattunge kan väcka stenar som sover... 


Första tiden fick man hjälpa till vid badning och toabesök.
Jag höll honom helt enkelt under kranen, torkade honom torr
och då blev det automatiskt toabesök
och torkningen ersatte en kattmammas slickande. 
När han växt så att han kunde komma över kanten
 till en kattlåda så fick han gå där.
Hade lavendeldoftande, fin sand,
och hela katten doftade som en god tvål....
 Han har inte missat en enda gång...

Nu är han redig kille, två år till hösten.
Kastrerad (då var han inte glad...).
Sköter tvätt o toalett perfekt.
Pratsam.
Kommer alltid när man ropar.
Knackar på när han vill in.
Talar om när han vill gå ut.
Följer med mig överallt ute,
om hunden är inne.
Annars lurar han i nån buske.

Vad gör han nu?
Jagar flugor i köket...
Vem behöver en flugsmälla, när man har katt?

 



Slut i
bokhandeln - finns på Bokbörsen

6 kommentarer:

  1. Nämen gud!! Sicken livsglad katt! Lyckliga du! Och vad duktigt av dig att ta hand om den så bra..

    Kram

    SvaraRadera
  2. Men du, vilken solskenshistoria!!! Så härligt!!!

    Kraaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  3. Hihi..ang mitt hår, så grunnade jag på vad mina föräldrar skulle tycka. Jag skulle till dom efter frisören. Men wow! Dom tyckte jag var skitsnygg i håret! Vilken lättnad det var....

    Idag kom familjen hem och nu vill alla klippa sig i denna frisyr... men hur lamt skulle inte det se ut : )))

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Vilken pojke!!
    Jag läste ditt inlägg igår och har nu läst det omigen.Vilken lycka när det blir så bra.
    Duktig kisse och matte!

    Nu blir det nog snart åska....inget vidare.

    Ha det bra!
    kram Margareta

    SvaraRadera
  5. Grattis Kattmamma! Han är så söt och det har jag skrivit förut:) Vilken solkenshistoria...blir så rörd när jag ser den lille med med nappflaska och så glad att djurvänner finnns!
    KRAMIS Helena

    SvaraRadera
  6. Nä men gud vilken liten sötnos!! Man kan ju nästan inte motstå... suck, gullig!

    Kram Jenny

    SvaraRadera