onsdag 3 augusti 2011

Forts Gillar´t

Nu fortsätter jag med min Gillar´t.

Idag handlar det om e-lib.
Dvs det digitala biblioteket.

Har skrivit om det tidigare, men nu har dom utvecklat
detta ännu längre och vi kan använda våra iPhones...

Med hjälp av sitt bibliotekskort kan man
ladda hem en deckare,
kanske att läsa under täcket på natten....
i iPhonen
med appen
som finns på iTunes appstore.
Har du en Android så finns annan app att ladda ner.

Sen är det möjligt att kunna läsa
eller


Just nu,
mellan skrapning, målning och datortid,
läser jag


OBS! Det är ditt eget bibliotek som är ansluten till E-lib.

År dom inte anslutna, så kan du kanske få ett lånekort
 på nåt annat bibliotek (grannorten, kanske?).
Gå in på ditt biblioteks hemsida och kolla.
Brukar finnas under Kommunens hemsida.
Här kan man med samma kod ockå hantera
sina "vanliga" boklån, förlänga och beställa fjärrlån.

 För att låna en e-bok:
Man skriver in sitt låne-kortnummer och en pin-kod
vid lån, och man får låna max tre böcker per
vecka. Lånetiden är fyra veckor.
Boken laddas ner som en liten fil i din dator/ipad/iphone
och man behöver alltså inte läsa online.
I programmets "bokhylla" syns de böcker du
laddat ner, hur lång tid som är kvar på lånet mm.
Efter lånetiden försvinner filen men man kan fortfarande se
vilka böcker man läst.

Man kan också låna en sk strömmande ljud-bok.

Men själv vill jag fortfarande läsa med ögonen.
Jag gillar mest musik i öronen...hi hi.
Nån som undrar om jag gör nåt annat än läser?
Jodå. Men man hinner med att läsa många, långa sidor
under "klämtid" och jag är glad att jag har förmågan
av att kunna njuta av, och koppla av genom läsningen.
Alltså.
Jag gillar böcker.
I alla format.


Slut i
bokhandeln - finns på Bokbörsen

1 kommentar: