tisdag 23 augusti 2011

Nån som vet...

...vad detta är för bär...?



Vi planterade ett antal buskar för en massa år sen.
Nu är dom nog tre-fyra meter höga och fylls av dessa bär.
 På hösten (snart, det är på g) får den vackra röda och gula blad som sen faller av.

Nån kanske vet om det går att göra nåt ät/drickbart av dom?

Resten av "trädgården"/woodlandet
är grönt, men björkarna har redan börjat fälla sina gula blad.


Hasselsnåret alldeles nästan utanför dörren är större och frodigare än nånsin, och 
vintergrönan fortsätter att växa inåt skogen.






Naturen är fantastisk.

Nu ska jag göra nåt som jag verkligen tycker är roligt.
Jag ska mangla. Har redan varit ute i
tvättstugan i ottan och stänkt
(eller säger ni dänkt?) 
dukar, handdukar och servietter.
Ska ta tag i stryktvätt som legat ett bra tag...

Ingen målning idag.
Kanske framåt kvällen, om det här
härliga vädret håller i sig.



Slut i
bokhandeln - finns på Bokbörsen

10 kommentarer:

  1. Fina bilder av "växtglädje".....jag är inte så bra på växter men att uppskatta dem och foto på dem är mycket enklare. Jättefina bilder........som gör att man förundras.
    Ha en bra dag och njut snart går vi mot mörkare tider.....

    SvaraRadera
  2. Ingen aning tyvärr, kan inte hjälpa dig med din undran.
    Fina foton på din växtlighet.

    Här i Göteborgstrakten säger vi dänka tvätt.
    Vad duktig du är som manglar, minns att mamma gjorde det förr....

    Ha det gott i solen,
    Kram Anneli.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Här har jag inte varit förut, hittade hit genom Violas blogg, tror jag. Så fina bilder du visar!
    Jag tror faktiskt att det är en Häggmispel du saknar namnet på. En stor vacker buskesom får en otroligt vacker färg på hösten.

    ha en fin dag!
    //lisamaja

    SvaraRadera
  4. kan det vara en häggmispel, Amalanchier spicata?

    SvaraRadera
  5. Fina bilder! Tänk jag håller också på att mangla. Stolt husmor....mer beror mest på att jag inte fått nåt endaste dugg gjort idag. Skulle klippt gräs, men den j...a klipparen funkar inte igen. Tyckte de liknade mina amerikanska blåbär ända tills jag läste höjden så är nåt annat.
    Kram Barbro

    SvaraRadera
  6. Vilka frodiga bilder från din växtrika trädgård...har tyvärr noll koll vad busken heter. Jag säger stänka tvätt (om man sprayar med vatten innan man manglar) Vad duktig du är....jag hatar att mangla, tvätten ser alltid värre ut efteråt:) Hugaligen!

    KRAMAR från ett soligt Gävle

    SvaraRadera
  7. Ja jag säger att man "dänker" tvätten.
    Det kanske finns en möjlighet att skicka lite mer mangeltvätt till dig?;-) min mangelhög är alldeles för stor och har så varit ett tag nu.
    Skulle nog också rösta för att du har en häggmispel, men annars så kan du ju ta med en liten kvist till din plantskola och fråga.
    Vi hade också härligt väder här igår, men idag är det verkligen höst!
    Dags att börja tända ljus:-)
    Må så gott och kram, Maria

    SvaraRadera
  8. Hello there! It seems ages since we visited. The summer continued to be long and hot - but there are signs of changes here too. I was outside painting an arbor - trying to get things in shape before major Fall garden rearranging.
    I hope all is well with you!
    Think of you often,
    God Bless,
    Kathy

    SvaraRadera
  9. Hur har ni det, är er hund dålig..hoppas det dröjer innan ni får gå igenom samma sak som vi..är så tufft och jobbigt, nu har det sjunkit in i o m att jag fått Malte att ödsla kärlek på och han skänker en många skratt, men samtidigt jättejobbigt att ha valp igen, man är ju inte purung längre :) ha de, kram

    SvaraRadera
  10. Så grönt och skönt ni har det !!!

    Nej, jag kan inte hitta dig på fb.. Du måste vara inloggad för att gilla.. Men det förstår du nog redan.. (?)

    Kram på dig !!

    SvaraRadera