onsdag 17 augusti 2011

Nya grannar


Skiftbyte i hästhagen, kan man säga.

Nu när vi inte har några hästar längre,
så får markerna användas av andra intressenter.

De här tjejerna, jo det är unga tjejer trots hornen
och det grymma utseendet,
har gått granne med oss nu i några månader.
 Tjocka o feta. Bebisar på gång, månne?
Eller bara mycket god mat?

Växelbete, dvs att låta olika djurslag beta samma hagar, är bra.
Kossorna äter gärna nytt, långt gräs.
De tar sin långa tunga, vrider den runt en handfull gräs och sliter av.
De har inte så mycket till tänder, utan mer som "bebisgommar", om ni vet vad jag menar.
Hästarna är som gräsklippare med sina framtänder.
Dom har rejäla tänder, gjorda för att äta gräs, även kort gräs.
Minsta lilla grönt, så är dom där med sina känsliga mular och letar fram...
 Fåren, tja, de knaprar lite här o där. Mest förstör dom staket, tycker jag.

Gammalt gräs äts gärna upp av hästarna,
och det gör att örter som legat gömda i åratal kan växa
när solen äntligen kan komma åt.

Dessutom så är det bra med olika djurslag,
då man minskar parasittrycket (olika djur-olika masksorter).
Mask i magen (inte på andra ställen heller) vill varken kor, hästar eller får ha.
Inte hund o katt heller, men det är en annan "historia".

Om ni vill se skillnaden på mark betad av kor o häst, så kan
ni se bilden i vänstra spalten Sommaren 2010
Så ser det ut när hästar betat samma ställe som bilden ovan.

Slut på lektionen i Naturlära för idag....




Slut i
bokhandeln - finns på Bokbörsen

3 kommentarer:

  1. Gomorron!
    Så intressant lärdom du delar med dig av.Kanske jag visste det du säger,men inget jag tänkt på.
    Det är trevligt med betande djur ...kanske blir det någon fluga mer inne..men hellre det än igenvuxen betesmark.

    Här regnade det så det stod som spö i backen för en stund sen...inte bra när man ska gå ut och in med byggmaterial,men nu håller det uppe.
    Ikväll jobbar ja på mitt jobb.

    ha en bra dag!
    kra margareta

    SvaraRadera
  2. Kul med en lektion i djur och natur för oss "stabor".

    Men jag har faktiskt också djur hos mig.......kikade ut i trädgården nyss och då låg där 3 st. små söta råjur!
    Misstänker att de gillar mina vinbärsbuskar......

    Ha det fint,
    Kram Anneli.

    SvaraRadera
  3. Här fick man lära sig en hel del. Men jag har helt klart sett skillnaden mellan om det är hästar eller kor som betar. Vi har massor av kor här nere på ängen som heter Gästalyckan. Jag tycker det är så hemtrevligt när de går där, och flera söta kalvar som skuttar kring.
    Kram Pia

    SvaraRadera