fredag 26 augusti 2011

Varför började jag...

...med detta?

Hjälp, jag vill ha mitt liv tillbaks!

Eller det är kanske fel formulering...
det är ju mitt liv det handlar om.

Jag har börjat med släktforskning.

Man kan sitta i dagar, timmar och stirra på plottrig
ålderdomlig text som någon
präst har plitat i en bok för flera hundra år sen.
I datorn. Online.

Man blir helt störd, alltså.

Det är så roligt och intressant.

Rätt var det är så hittar man en släktings födelsenotering,
där i texten, och man jublar, för nu kan man gå ännu längre tillbaks.
Man hittar föräldrarna och deras födelsedatum och då är det
bara att gå vidare bakåt.

Jag är imponerad med vilken noggrannhet allt fördes.
Födda, dödda, gifta, flyttade ja allt finns nerplitat.
Vissa skrev som kråkor, vissas handstil är som ett konstverk.

Nyfiken?

Ancestry.se har gratis tvåveckors provabbonemang och det testar jag nu.
Annars finns Arkiv Digital, Demograf, SVAR mfl men Ancestry har även kopplingar till USA.
Vilken lycka när jag hittade min fars resa till New York med M/S Gripsholm 1946.
Han anlände The Big Apple samma datum som jag föddes sju år senare.
Som ni förstår så kom han tillbaks också...hi hi. 

Min rara morfar, som gick bort i den aktningsvärda åldern av 98 år, hade nogsamt noterat
alla släktingar så det var bara att sätta igång att föra in dom i Släktträdet som finns på
Ancestry.

Nu har jag varnat er. Kom inte och säg sen att ni inte visste, när ni sitter där på nätterna och
läser gamla husförhörsprotokoll...

Fortsättning följer säkert i detta ämne.



Slut i
bokhandeln - finns på Bokbörsen

4 kommentarer:

  1. Visst är det spännande, har faktiskt läst 10 p på universitetet i detta...har inte hunnit med själv men en släkting på min fars sida har funnit 7 generationer tillbaka i tiden :) lycka till, kram

    SvaraRadera
  2. Förstår att du är biten. Jag höll på med det där för många år sedan. Men då fick man beställa microfilmer på biblioteket. Ha en fortsatt fin helg!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  3. Åååå vad roligt !! Har alltid varit så sugen på det. Ska skriva upp adressen.. Sen är man väll fast !

    Ha en skön söndag !

    Kram

    SvaraRadera
  4. Oj, oj vad spännande...det skulle jag gärna prova också men då blir vi två som sitter uppe om nätterna och forskar! Vet hur lätt det är att fastna:) KRAMAR Helena

    SvaraRadera