tisdag 20 september 2011

Höstvindar blåser...

...genom huset.
Jag vill göra om.
Köpa nytt.
Ändra.
Fixa och dona.

Men vad gör man med ett stort rum fyllt med böcker
och man plötsligt vill ha ljus, luft och.... inte så många böcker?

Jo man kavlar upp ärmarna, packar ihop grejor som man ledsnat på.

tänk att dom har alla fingrar o tår kvar trots sin ålder
Lägger in dom i kartonger, där man nogsamt skriver utanpå vad de innehåller.
Ställer upp på vinden.

Har redan gjort mig av med en omgång böcker, och nu är det flera
kassar på väg till antikvariatet.
Om jag kommer att ångra mig? Det tror jag inte.
Jag behåller de som jag kan tänka mig läsa om:
mina favoritförfattare, mina barn-och ungdomsböcker,
alla faktaböckerna, de gamla klassikerna och fotoböckerna.
Resten åker alltså iväg.
Men med de kriterier som jag skrivit ovan, så
finns det böcker nog att fylla fem-sex Billy med överhyllor.
Har man sparat böcker i nästan hela sitt liv,
så har man mååååånga.

Vad jag ska göra sen?
Soffan, fåtöljen och fotpallen är väl ok så länge.
Tycker katten också...
Men helst av allt skulle jag vilja ha det här fina överdraget. Ljust och fint.
Eller kanske det här, Lisa Bengtssons Baronessa,
En ny matta, nya gardiner...

Först ska jag nog bara sätta mig och läsa en bok
och ta en kaffe
och fundera lite...




Slut i
bokhandeln - finns på Bokbörsen

7 kommentarer:

  1. Böcker, de är en del av en själv;)

    SvaraRadera
  2. Å jag känner som du.. Men samtidigt orkar jag inte. Är så trött numera.. Men jag vet det vänder snabbare än blixten här : ) Fast idag är det ganska sömnigt väder... jäässp..

    Kram vännen..

    SvaraRadera
  3. Efter ett sånt röj är du väl värd att sitta ner och njuta en stund!

    Det måste vara årstiden och det trista vädret som gör att man blir så sugen på att fixa och dona....

    Kram Anneli.

    SvaraRadera
  4. Haha har du några böcker kvar att sätta dig ner och läsa?? Du gör helt rätt enligt mig.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Har gjort likadant i mitt bibiliotek, tidigare hade jag 6 st billyhyllor och har bantat till 4 :) visst är det skönt att rensa undan, håller nu på i köket och försöker få till det, ha en skön dag..ska oxå läsa en stund..just nu: Arseniktornet utav Anne B. Bagde..kanonbra, KRAM

    SvaraRadera
  6. Och skulle du vilja ta ner någon vägg eller så när du ändrar om, så kan jag ju alltid komma med motorsågen...;-)
    Kram

    SvaraRadera
  7. Ja - det skulle jag också vilja göra! Idag har jag hittat superfina svindyra vinterstövlar som jag blev helt kär i. Köpte dem inte. Och så hittade jag ett fint överkast till sängen. Svindyrt också. Köpte inte det... Dukigt eller?

    Kram Jenny

    SvaraRadera