fredag 23 september 2011

Mot alla odds...

...så har flera av mina pelargon-sticklingar överlevt.
De bor alla i uterummet nu.


Ni kanske minns i somras att jag blev inspirerad av han Bosse Rappne
när han berättade om pellisarna. Att de egentligen är ökenväxter och kan
anpassa sig både till stark värme och kyla.
Då räknade jag ut, att min svårighet att ha kontinuitet i att sköta mina växter
borde fungera på pellisar.

Jag hade ju några små stackare i fönstret i vardagsrummet,
bortglömda bakomgardinerna.
De blommade året om. Helt sanslöst.


Så jag tog ut alla mina små och stora pellisar (hade fått två gamla, stora från grannen)
och klippte ner rubbet.
Det som jag klippt bort delade jag i mindre bitar
och tryckte ner i en liten kruka jord.
Några större krukor fick flera små pinnar.

de pyttisar som har en vit kant kommer
från den gamla enkla som jag fick från grannen..
Efter några veckor så visade det sig vilka som var livskraftiga.
Några såg lessna ut, och hade börjat svartna vid jordkanten.
De tog jag bort.
Och de som jag klippt ner nästan helt,
började få små gröna grejor,
helt otippat...

Nu har jag alltså ett gäng som det finns hopp om.
Grannen gav mig tipset att helt rått ta bort
alla blomknoppar, då orkar pellisen växa mer.

Problemet...
är
att jag inte minns vilka som är vilka.
Alla bortklippta låg i en stor hög...
så nu får vi se vilka som får kampera med vilka.
Men det är bara att plantera om...

Nu får dom stå så här ett tag,
komma in i huset vid frosten,
så får dom nytt
o fräscht tidigt i vår.

Jag är ganska nöjd med mig själv.
Får man säga så?



Slut i
bokhandeln - finns på Bokbörsen

13 kommentarer:

  1. Det skall du verkligen vara!

    SvaraRadera
  2. Haha, "min svårighet att ha kontinuitet i att sköta växterna...." så kan man också uttrycka sig. Jag har en viss svårighet att ha kontinuitet med mitt städande....
    Trevlig helg

    SvaraRadera
  3. Så får man verkligen säga:) Underbart att vara nöjd med sig själv och det man gjort! Marsankräm/grädde åt jag också ofta som efterrätt när jag var barn. Både hemma och hos farmor och farfar, visst är det himmelskt gott och kanske lokalt att blanda ihop. Dottern var också lyrisk:) Och gästerna:)
    KRAM Helena

    SvaraRadera
  4. Kommer bli kanonfint det där du!!
    Synd med soffan den som var så stor och skön ; ) Nä, ni får bygga ut helt enkelt! En sådan soffa måste man ju ha ;;)

    Lustigt hööru med min gamla blogg! Trodde inte den fanns kvar ?) Nä, den kan du plocka bort.. om du vill..

    Härligt väder idag! Jag står inne och bakar jag.. Äppelpaj och mitt goda satiga lantbröd.. Mums.. Var även på stan och fyndade stort! Kommer visa det senare inne hos mig..

    Kramkram!

    SvaraRadera
  5. Jag tror att pellisar är ganska tåliga men de tål inte frost. Jag hade mina pelargonier i en kall skrubb i vintras och de dog allihopa. Snyft!
    Så jag får se om jag lyckas få dem att övervintra i vinter.
    Ha en fin och solig Söndag!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  6. Klart man får säga så!! Jag har också planterat om pelargoner mm i helgen. Vill inte ta ut dem riktigt ännu för vinterförvaring, de är ju så fina fortfarande. Hoppas ni hade lika fint väder som vi igår. underbart. Ha nu en fin start på nya veckan.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  7. Vad kul med en massa små plantor till våren och sommaren, och kanonbra att ha ett uterum för at få dem att må bra över vintern.
    Har försökt men inne i huset blir det för varmt för att få dem att må bra.
    Ha en fin höstvecka
    Kram
    Annelie

    SvaraRadera
  8. Det är bara att gratulera :) här rä en fast idag..i Mons roman..får inget gjort, helst skulle jag bara vilja sträcksläsa denna roman men vild malte sätter stopp för detta, hoppas du har en bra måndag, kram

    SvaraRadera
  9. Håller med dig, de är trotjänare helt klart, flera generationer tom............kul att vi är flera som gillar dem! Har du kollat doftpelargoner??

    SvaraRadera
  10. God Morgon! Ha en skön dag, här ser det lite molningt ut på morgonen, men det brukar klarna upp på dagen. Är ledig men måste på APT:( Fast det får väl gå det med.

    KRAM Helena

    SvaraRadera
  11. Klart du ska vara nöjd!
    Älskar pelargoner, tycker att de är så vackra men har inte vågat mig på dem själv. Ännu.
    Kram.

    SvaraRadera
  12. Klart man får:-)
    Fast jag fick allt köpa nya pellisar i våras, för mina gamla verkade tycka att min öken var värre än deras hemmiljö;-)
    Det får ju vara nån måtta på hur mycket torka man tål, tyckte de nog!
    Men de nya som jag köpte är väldigt fogliga får jag säga.
    Jag har inte ens planterat om dem. De står kvar i sina pyttekrukor som jag köpte dem i, och inte har de fått en gnutta näring på hela sommaren, bara vatten...hmmm(skäms lite)
    Fast till våren, då looovar jag att de ska få spralla i nya stora krukor, och åtminstone nån gång få sig en sup med näring;-)
    Kram Maria

    SvaraRadera