måndag 5 september 2011

Uj uj vilket jobb...

... det är med gamla hus.

Efter några dagars skrapande och körande med rejäl ståltrissa
så ser baksidan på huset ut så här...


Imorse grundmålades det som jag kom åt
utan att stå på stege.
Vill inte klättra när jag är ensam hemma.
Bor man som vi, långtutepålandet, så får man tänka sig för lite.
Man vill inte bli liggandes...
visserligen har man mobiltelefon, men...
gamla tanter går lätt sönder...

Då är det betygligt bättre hållbarhet på gamla hus.
Vårt nära hundra år gamla hus har klarat sig bra.
Tänk att den här färgen har hållit så länge, i ur o skur.


man kan t o m se ådringen...
Grundfärg, och så tillsist några omgångar gul oljefärg,
och så fönstren ska få sig en sista omgång
innan de monteras igen.
Hela sadelkammaren är full med
nyrenoverade fönster.
Ett sista lager färg ska på några av dom.

Sen blir det nya hängrännor och stuprör.
Och sen är det klart...
för den här gången...
tror jag i alla fall...
?



Slut i
bokhandeln - finns på Bokbörsen

5 kommentarer:

  1. Visst är det charmigt med gamla trähus.......men jag föredrar nog mitt stenhus ändå.
    Ta det försiktigt , låter inte som en bra idé att stå på stege alldeles själv...

    Ha det gott,
    Kram Anneli.

    SvaraRadera
  2. Vilket jobb ni lagt ner och du gör klokt i att inte klättra när du är ensam tycker jag.
    Vad fint huset blir och vilken härlig snickarglädje.
    Sköt nu om dina händer och axlar
    Kramar
    Annelie

    SvaraRadera
  3. Ha ha, jo visst är det underbart:-) Han tar sig gärna en macka med lite kallrökt lax på också, eller varför inte lite räkor eller kräftor att småmumsa på, så den mannen har allt fått smak på livets goda;-)
    (han smakade tom på färska nässelblommor när jag visade att de går att äta. Tyckte att de smakade helt OK)
    Kommer du hit och fortsätter sen, när du är klar med din fasad;-)?
    Mannen fick iallafall vår fasad tvättad i år, men det ser inte ut som han hann att måla den;-)
    Kämpa på, duktiga du:-)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hoppas nu att dagens besök avlöpte väl, har tänkt på er, KRAM

    SvaraRadera