tisdag 29 november 2011

Advent hos oss...

Tja vad ska man säga om den...?

Den liksom kom av sig... först igår kväll kom en ljusstake och en stjärna upp i fönstren. Allt för att hålla stilen utåt i alla fall, ha ha.

Istället så började vi möblera om. Jaha, säger ni kanske. Möblera om det gör väl vem som helst.
Nja inte i detta huset. Här är vi kända för att antingen så står allt som det brukar eller så river vi ner rubbet, så som vi gjorde med köket.

Barnen brukar skoja och säga att de kan utan problem vara hemifrån i månader men ändå vara säkra på att kunna ta sig fram i huset i kolmörker, då allt står på sin vanliga plats.

Nu blir det andra bullar!
Eller, jag har börjat sätta degen kan man väl säga, om man ska prata bullspråk.

Har sålt av en dröse böcker (har jag skrivit om tidigare) och möblerat om i bokhyllorna.
Det blev flera stora Billy tomma och de har nu flyttats in i sovrummet. Där täcker de en hel vägg och döljer med sina överhyllor en dörr som aldrig används. I de hyllorna finns nu mina tidningssamlingar och alla stora böcker.

För att inte damma ner allt så kommer ett draperi att "draperas" framför, ska bara hitta nåt snyggt som duger...

Böcker i sovrum, säger ni säkert, nej fy... men det blir så mysigt så. Bara att sträcka ut armen där man ligger i sängen, och ta en fotobok, en gammal Lantliv eller en bok om hönsuppfödning eller betonggjutning. Ja där finns nog det mesta.

Där det fanns bokhyllor i rummet förut, ska det bli LUFT! TAPET! eller TV! eller TAVLOR!

Kanske mor äntligen får den där härliga soffan som utprovats? Och som kommer att rymma minst två männskor av större modell samt två hundar och en katt. Tveksamt om katten är där samtidigt förstås.
Man får ju planera för den allt växande familjen.

Jo vi är ju med valp. Han har inte flyttat hem hit ännu, då han inte har åldern inne.
I veckan ska han till hunddoktorn på kontroll, sen får vi se när han flyttar in på riktigt.

Åter till ommöblering.
Nuvarande TV-rum ska få nya tapeter. Och det är där det börjar köra ihop sig.
Vad ska vi ha på väggarna?
Mannen och jag brukar ha samma smak, det är inte där problemet är.
Men att hitta den ultimata...

Måste bara visa Pip Studios nya Panoramatapet.
hittade den hos Tapetorama



Lite som min tapet i uterummet, det gamla danska konversationslexikon som så precis räckte till ena väggen.


Men nu lutar det väl mer åt nån sofistikerad grå tapet med lite jugend-motiv el nåt annat som passar rummet, som har två höga fönster på ena väggen och dörrar på de tre andra. Så nån fondtapet känns lite...vadskamansäga.... trångt.

Jag vet hur det blir. Vi hittar nåt och så går det några månader så vill jag ha nytt igen. Önskar att tapeter vore mer lättutbytbara än de är nu. Föreslog att vi skulle sätta tapet på skivor som vi lutade mot väggen så att vi kunde ändra oss sen, men det föll inte i god jord. Även om mannen tyckte att idén, i sig, inte var så dum som det lät.
Ja, som ni ser, så händer det lite, även om jag inte är så aktiv på bloggen eller som kommentator (heter det så? eller kommenderare? eller kommondora? ) hos er andra. Inte bara mys i soffan med brasa, filt och praliner alltså...



Slut i
bokhandeln - finns på Bokbörsen

5 kommentarer:

  1. Bokhylla i sovrummet kan jag verkligen tänka mig men då måste maken ta bort sin säng ... om vi skall få plats! :)

    SvaraRadera
  2. Ha. ha, du är då för rolig!!!!
    Så kul inlägg.

    Ommöblering är väl minst lika skoj som adventspyssel...........
    Bokhylla i sovrummet låter inte så dumt, kan jag mycket väl tänka mig.

    Ha det fint,
    Kram från ,
    Anneli.

    SvaraRadera
  3. Spännande med ommöblering. Det brukar första var ett himla kaos men tillsist så ser man ljus i tunneln... ;)

    Grattis till kommande familjemedlemmen!! :)

    SvaraRadera
  4. Ja du, att hitta en tapet som man vill ha är inte det lättaste - det finns ju såna mängder att välja bland och om man nu väljer en så har man ju inte tittat igenom alla de andra tapetböckerna o där kanske drömtapeten finns.
    Här är det adventsfint bara i köket, resten av huset är upp o ner - vi gör om i Ellens rum , målar, tapetserar o nytt golv - det blir så fint -visar på bloggen när det är klart.
    Lycka till nu med tapetväljandet och ommöbleringen
    Kram
    Annelie

    SvaraRadera
  5. Vad gullig du är som tänker på mig när det blåser:-)
    Vi klarade oss bra, inga ström eller telefonavbrott, och hästarna skötte sig fint. De har lä av ett berg i hagen, men tidig em. tog jag ändå in dem eftersom vinden började öka på.
    Värre var det förra hösten när det drog in en storm(?), eller iallafall kuling, helt oförberett och på bara någon timme!
    Jag skulle ta in pållarna, och höll på att koppla på grimskaften när de plötsligt vänder om och drar iväg i mörkret i full galopp.
    Jag hör något som knakar lite och b r a k! Där föll en stor björk i backen, några meter från mig!
    Är väldigt tacksam att den föll ifrån mig, annars hade jag nog inte suttit här idag!
    Här går också adventspyntningen lite på halvfart.
    Håller fortfarande på med rummet på övervåningen, och i söndags så blåste en vindskiva av från huset.
    Vi var och köpte nya igår, men eftersom det regnade så blev de blöta, och nu ligger de på tork i vardagsrummet så att jag ska kunna måla dem innan de ska sättas upp!
    P. snubblade rejält på brädhögen i morse, trots att han själv hade ställt en stol i vägen så att man inte skulle snubbla!;-)
    Bokhylla i sovrummet blir väl jättebra! Böcker är så ombonat och "tryggt":-)
    Ha det gott!
    Kram Maria

    SvaraRadera