söndag 27 november 2011

Det funkade!

Ha ha vad jag är bra (och självkritiken har vi sopat under mattan).

Ser ni?
Den pyttelilla bilden i adressfältet och på fliken i Explorer?

Jag har tillverkat en alldeles egen liten bild att ha där.

Hur man gör?

Lätt som en plätt! Jag har Blogger/Blogspot alltså.

Välj en bild som du vill ha. Tänk på att den blir superpytte så det behöver
vara en bild som syns lite. Min är väl i minsta laget kanske...

Öppna programmet Paint som finns i Windows (eller annat bildbehandlingsprogram)
Hämta bilden och skär den så den blir fyrkantig.
Minska ner den till 16 x 16 pixlar. Du ser storleken längst ner på ramen.
Storleken ändrar du som vanligt, Ändra storlek, välj bildpunkter och skriv in 16 på både horisontell
och vertikal. Spara den lilla bilden som nåt på din dator.

Gå in på bloggens design. Lägst upp finns Favoikon där laddar du upp din bild.
Vet inte om det går att ladda upp en bild i annan storlek.
Men det är bra att göra bilden liten i Paint så man ser hur den ser ut redan där.

Lycka till!
Så här såg min bild ut innan det blev ikon också.
(bilden dök inte upp direkt, utan efter ett tag, hos mig... så misströsta inte om det inte funkar direkt)



Förresten...ha en trevlig Första Advent!






Slut i
bokhandeln - finns på Bokbörsen


2 kommentarer:

  1. Ja, hos dig är det full rulle jämt:) Bilden är jättefin, kanske jag provar också men ska snart släppas iväg på pilates med en kompis. Så här sitter jag i dotterns träningskläder. Har inga egna:) Hihihi.

    KRAMAR

    SvaraRadera
  2. Tack för en superpedagogisk genomgång, hoppas du idag slipper blåst och regn ha en fin vecka önskar 3 tanter

    SvaraRadera