onsdag 23 november 2011

Jag ska alltid lägga mig i...

... men vissa bryr sig mindre....



Jag vet inte hur bra ni har koll på Socialdepartementet.
Det handlar om Utredningen om vanvård i den sociala barnavården, Upprättelse till de drabbade och förhindrande att det hela upprepas...

Och att de barn som blivit illa behandlade under den tid de varit omhändertagna kommer att kunna söka ersättning (250 000 kr).

Allt satte igång efter Thomas Kanger, journalisten bakom dokumentärerna "Stulen barndom" (2005) och "Barnhemmens döttrar" (2009).

I måndags hölls en ceremoni och en offentlig ursäkt till de drabbade. Drottningen och socialministern mfl var närvarande, och det hela visades både online och direkt på SVT. Många var närvarande, andra satt framför TV med sina egna erfareheter...

Många har blivit intervjuade, bla en nära släkting till mig. Därför vet jag hur turerna har gått i detta.

Problemet är, som jag ser det, de 250 000 kr som utlovats... alla som blivit omhändertagna under perioden 1920-1980 och även senare, vill givetvis ha dessa pengar. Det är ju jättemycket pengar, (men pengar kan inte ersätta den skada som många av dem lidit, såklart).

Det stora frågetecknet är, och det skriver man även i själva utredningen (jo jag har läst den) är att det hela är baserat på folks berättelser nästan helt. I stort sett inget finns i de journaler och anteckningar som finns ang de placerade barnen/ungdomarna. Journalerna är bristfälliga, saknas ibland och beslut har ibland hamnat i socialnämndens akter istället för de placerade barnens akter. Ibland placerades barnen ut till släkten direkt av föräldrarna, "gratis" och dessa hade inte socialtjänsten (fattigvården och barnavården) någon koll på. Fosterbarnen vet ibland inte själva varför, och av vem, de placerades i fosterfamilj. Vi pratar om efter första världskriget, mellankrigstiden och andra världskriget med fattigdom, arbetslöshet och dåliga sociala skyddsnät. Vi pratar om tider när psykvården avvecklas och vårdhem stängs. Vi pratar alltså om DÅ.

NU då? Ja där har jag givetvis också åsikter, men det tar vi en annan gång...

Socialdepartementet skriver: Ekonomisk ersättning kommer att bli möjlig att söka för de personer som placerats i social dygnsvård och där blivit utsatta för övergrepp och försummelse av allvarlig art under åren 1920-1980. Den särskilda möjligheten till ekonomisk ersättning kommer att innebära en prövning av varje sökande persons rätt till ersättning.


För att ersättning ska kunna prövas behöver en ny lag stiftas och en nämnd inrättas. Arbetet har hög prioritet. Innan det är gjort är det inte möjligt att ansöka om ersättning.



Imorse gick jag i taket när jag läste vårt "gresablad" om hur närliggande kommuns socialchef sa att det var för sent att söka ersättning.... sista ansökningsdatum har gått ut...osv. Däför var jag tvungen att kontakta journalisten som intervjuat och fråga om h*n verkligen sagt så...

Jag tänker på alla de äldre, som inte har internet, som har svårt att hitta information, inte har fått tala om sitt liv (det var bara 966 personer som intervjuats) och de nu hör om den ofantliga summa (för en pensionär speciellt) som utlovats.

Socialtjänsten frånsäger sig allt ansvar om information angående detta till de som frågar, och säger att deras enda skyldighet är att bistå med arkivmaterial. Att det är staten och socialdepartementet som har ansvar att informera berörda personer om detta (?!?)

Dåligt! tycker jag.

Som en liten avslutning vill jag visa lite mer info:
  • 1958 avskaffades aga i skolan
  • 1922 avskaffades fysisk bestraffing på fartyg
  • 1920 avskaffades husagan, dvs rätt att fysiskt bestraffa mindreåriga anställda (pojkar yngre än 18 och flickor yngre än 16)
  • 1966 försvann föräldrars rätt att aga sina barn, alltså inget förbud, nåt olagligt.
men inte förrän
            1979 kom föräldrabalken där aga förbjöds, och de kända: Barns rätt till omvårdnad, trygghet och god fostran osv...

Beaktande dessa årtal så kan man förstå att det inte blir lätt att se vad som är vad i hela alltet.

Vi i familjen har i alla fall konstaterat, att med den tid det tar för regering att ändra lagar, upprätta nån slags prövning, få fram alla aktuella journaler och anteckningar för alla drabbade, sammanställning osv. så har nog antalet ersättningsberättigade minskat en hel del på grund av att de avlidit.


Tråkigt inlägg idag?
Ja detta hör till ovanligheterna, men jag kan inte garantera att jag inte gör det igen...








Slut i
bokhandeln - finns på Bokbörsen

4 kommentarer:

  1. Det klart att du ska lägga dig i, att vi alla ska lägga oss i när orättvisor drabbar medmänniskor.
    Tack för ett upplysande inlägg vännen.
    Låter som du haft en härlig och innehållsrik helg
    TA hand om dig
    Kram
    Annelie

    SvaraRadera
  2. Ett superbra inlägg ifrån dig, så det så! Skönt med folk som reagerar, ha en bra dag, kram från 3 tanter

    SvaraRadera
  3. Jag blir också så j...a förbannad över orättvisorna och undanflykterna de styrande kan ta till när det verkligen gäller. Inget tråkigt inlägg alls, bra att det tas upp och kommer fram i ljuset.

    Vi syns på barrikaderna...KRAMAR

    SvaraRadera
  4. Underbart med människor som reagerar, bra skrivet och intressant läsning, håller med dig till fullo, ha en bra dag, kram VIOLA

    SvaraRadera