fredag 11 november 2011

Ljus! Shopping igen...

Igår hamnade mannen och jag i ett typiskt beslutsproblem. Jag och min beslutsångest fick fullt utlopp. Vi fullkomligt vältrade oss i beslut hit och dit. Välja och vraka, vilket härligt problem.

Vi åkte ner till Mullsjö (Jönköpings län) och kikade på ljus. Ja inte stearinljus, utan LED-ljus. Vi har redan LED-belysning i nya köket men jag har sett de där vackra ljus...ja vad heter dom? Ljus-konst? Ja det är nog rätta ordet!


Vackra glasplattor med lysande silvrigt mönster i. Ni har säkert sett dom i tidningsannonser och på nätet, och kanske också på Formex.

Att komma in i deras butik var helt överväldigande. Så mycket ljus, så vackert. Och ändå inte den där värmen som man kan känna i exvis en lamp-affär. Riktigt miljötänkande, med låg energiförbrukning, 1 W. Så man kan ha den tänd dygnet runt utan dåligt samvete. Jämfört så kan man säga att 100 sådana lampor drar ~ lika mycket som du använder nu...dator o skärm....

Jag blev så förtjust i de där plattorna som man kunde sätta tex en glasvas på, det spred ljuset så vackert. Ljusfot kallas de. Men det var ju till fönstret vi var ute efter...och det skulle hänga, inte stå...

Om vi hittade nåt? Jaha det kan ni räkna med. Trots att vi valde bort alls som hade med hav och båtar att göra, så fanns det massor. Inte för att vi inte gillar havet, men när man bor mitt i landet utan minsta pöl i närheten, känns det mer rätt med nåt från naturen. (Men en Skagen-fyr hade inte varit fel, om man haft ett stort fönster....) Jag visar sen, när vi monterat upp den...

Förhandskik: gå in och leta efter Joline på deras hemsida, http://www.isabelproducts.se/, de har nätbutik också. Ni kommer ni nog också att sitta i timtal och bara njuta innan ni kan välja...

Är det slut nu med shoppandet? He he, nejdå, vi åkte vidare till Ikea i Jönköping. Kollade lite, åt sen middag, och insåg att jag vill göra tabbe-ras med hela mitt hus, utom köket... så kan det gå.
Några platta paket kom med hem. Fortsättning följer.

Valpnytt: Imorgon ska Rottis få träffa sin nya vän. Och sonen m flickvän ska också välja...
Valparna är nu stora och rediga, och för ett herrans liv hos dottern. Tiken är rejält trött på gänget, och jag tror att hela övriga familjen längtar tills gänget kan flytta hemifrån...




Slut i
bokhandeln - finns på Bokbörsen

5 kommentarer:

  1. Vad spännande med all belysning, skall titta in på sidan du tipsar om. Skall bli spännande att se vad dina platta paket innehöll. Nu önskar jag dig en superskön fredag, solen lyser!!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  2. hej ja,jag har oxå funderat på Isabel,verkar väldigt mysiga lampor! sen är det förstås EXTRA plus att de bara drar 1W och är SNYGGA!! kika gärna tillbaka och skriv en rad i min blogg,det vore roligt
    /lanthandel

    SvaraRadera
  3. Tack för din gulliga kommentar:-)Nja, vi har öppnat nästan hela halltaket, men hallen är så liten att det inte är så stort "hål" ändå. Det gjorde ändå att det blev mycket ljusare och luftigare än det var innan.
    Ska se om jag kan få en bra bild nån dag när det är bra fotoljus:-)
    Ja risken är väl v ä l d i g t liten att man går tomhänt ifrån IKEA;-)
    Väntar med spänning på att få se vad det blev!
    Skön helg till dig!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Hihi..är är en till med beslutsångest, riktigt besvärande när man känner svetten bryta fram:) Ska bli kul att se vad du valde:O...KRAM Helena

    SvaraRadera
  5. Tack för din kommentar. Den här tanten minns alla chokladbitarna i Aladdin asken men de mörka har hon förträngt.

    Välkommen åter...Tant Gredelin

    SvaraRadera