fredag 23 december 2011

Det där med JUL...

Ni tycker säkert att vi är konstiga.
Vi tänker inte fira nåt Jul.
Jo visst kommer ungarna på besök.
På juldagen. Det är en dag som de hade
tomma i sin späckade kalender.
Men de är vuxna, och de firar Jul
med sina nya familjer 
och deras familjer och andra familjer...
så jag gör min berömda köttgryta...

Kanske är det ren lathet?
Vi sätter ljusstakar i fönstren.
Men vi köper ingen julmat.
Förra året hade vi en liten skinka, som vi knaprade
på nästan in över nyår och ändå
delade vi med hunden...

Vi äter nogThai-mat imorgon. 
Eller så gör jag en god pizza...

Det där med firandet har vi trappat ner från
hela kitet med gran inne, granar ute, klappar
under granen, tomte, julmat "en masse",
och så tända ljus överallt. Pepparkakor,
nötter och hemgjort godis.
Så ungarna fick i alla fall träffa tomten och
känna det där pirret på julafton.

Vet ni
nu vill jag ha ett lugnt liv
och bestämmer själva
och struntar i måsten, 
vad-ska-folk-tänka,
stress,
reklam och konsumtion.
Jo jag ska gå upp tidigt
och kanske gå på jul-otta.
Eller kika på TVn om jag inte orkar åka
iväg till kyrkan. Kanske sjunga med...
För det är ju det som det hela
handlar om, eller hur?

Till på köpet så får ni förra julens jul-kort.
Det kallas återvinning, hi hi.






Slut i
bokhandeln - finns på Bokbörsen

6 kommentarer:

  1. Det där låter skönt...skulle jag inte alls ha något emot, ha en skön julhelg, kram från Bossgård

    SvaraRadera
  2. Vill titta in och önska dig en lugn och skön julhelg.
    Skönt att själv kunna bestämma hur du vill ha det.

    GOD JUL,
    Kram Anneli.

    SvaraRadera
  3. Helt ok!
    Man måste få bryta alla dessa jultraditioner ibland. I år så jobbar jag hela julhelgen så jag har ingen julgran.

    Ha en fortsatt fin Jul!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  4. God fortsättning!!

    Hoppas ni får en fin dag!!

    ♥♥♥

    SvaraRadera
  5. Tack för din julhälsning:-)
    Vilken kravlös och skön jul ni verkar ha haft!
    Själv har jag som vanligt stressat ända in i det sista, sista julklapparna blev inslagna på julaftons morgon!
    Men så lär det få bli ett tag till eftersom vi har små barn. Väldigt härligt ändå när vi sitter samlade allihop och ser på Kalle Anka och 6-åringen säger från hjärtat: Åh, vilken härlig jul det är!!
    En riktigt God fortsättning till dig!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Ja, vi tog oss med en promenad efter en stor portion ris a la malta. Gahh!! jag rullar och det ÄR sant!!!

    SvaraRadera