fredag 16 december 2011

Man lär av misstagen...

Jag skrev förut om att jag skulle påbörja ett nygammalt projekt.





1996 påbörjade jag, tillsammans med en av grannarna, en äldre man, en bok. Vi skrev boken om bygden. Ingen bästsäljare, vi hade inte ens ett ISBN-nummer, så dumma vi var.

Det jag gjorde, var bl a att sammanställa hundratals blad av maskinskriven text. Mannens far hade under många år nedtecknat bygdens historia blandat med utdrag ur gamla husförhör och annat. Vi ordnade fram gamla foton, som jag scannade in.

1998 blev boken klar och sen så föll det hela i glömska hos mig förutom de få gånger jag kikar på boken i bokhyllan.

Nu är det dags igen. Vi funderar på en uppföljning och jag letar fram boken i digital form ur mina gömmor. Den ligger på ett antal disketter (!) och som tur är har vi en dator som kan läsa såna.

Men...
jag hade sparat filerna i ett format som inte kan läsas av nån av mina datorer. En urgammal form av Word Perfect. Har försöka konvertera till annat format, men...

Då, mitt i alla misströstan, hittar jag två små märkligt namngivna filer på en diskett. 1.doc, 2.doc . BOKEN! Hela boken! I ett läsbart format (.doc) dvs Word. Yes!

Nu är det bara att fortsätta... i slutet på januari ska vi ha vårt första arbetsmöte för att fastställa i vilken form nästa bok ska komma ut.
Herr, fru och bästa oxen.


Ska vi göra om första boken och utöka med nyare info och bilder? Ska det bli en e-bok, eller print-on demand, eller ska vi snåla och göra en webbsida bara... eller kanske blogg...?

Till historien hör, att min gamle vän inte har någon dator och att han tycker att det är nåt som är väldigt onödigt.

Så det blir nog en bok man kan bläddra i...

 Om några år...

Och vad lärde jag mig av detta?

Spara viktiga saker i filformat som kommer att kunna läsas om sisådär 10-15 år. Och när man ändå håller på att se in i framtiden så kan man lika gärna kolla resultat på tipset...hihi.



Slut i
bokhandeln - finns på Bokbörsen

1 kommentar:

  1. Jag tycker absolut att du ska måla om dina gamla möbler! Jag använde mig av en tvåkomponents industrifärg som är syrahärdande. Jag sprejade med sprayflaskor. Sju stycken gick åt innan jag blev nöjd! Men om jag vore du skulle jag först grunda ordentligt och sedan testa att spraymåla med vattenburen oljefärg (inte akrylat). Lycka till, jag vill gärna se bilder när du är klar!

    SvaraRadera