torsdag 26 januari 2012

Berlin, början

Berlin 1980

Tidigt på våren, i januari närmare bestämt, år 1980, så var jag urless på att bo i Stockholm. Jag hade ett bra jobb, fin lägenhet och trevliga vänner. Men jag var fri och obunden, och ville se något annat. Så jag köpte mig en tågbiljett till Väst-Berlin. Tog ut den semester jag hade innestående, packade kameran och en liten väska och drog iväg. Tåget gick från Stockholms station, direkt ner till Berlin Bahnhof Zoo, och jag hade bokat sovvagn. Tåget lastades på färjan mellan Trelleborg och Travemünde, och resan gick förvånansvärt lätt.

Det var lite speciellt att åka tåg igenom Östtyskland, och genom Östberlin, och man var ständigt påpassad av beväpnade vakter. Mitt i natten drogs täcket av, man satte sig förskräckt upp såklart. De letade efter rymlingar med speglar på pinnar, hundar och vapen... Läskigt? Njae, mest spännande om jag ska vara ärlig.

Så småningom lärde jag mig att det var ingen idé att slösa pengar på sovvagn, det räckte med en sk vilovagn. Man blev ändå väckt hela tiden av soldater som skulle se pass och visum. Till saken hörde, att man inte fick ha med sig litteratur och tidningar in i Östtyskland, så den tidning (tror det var typ Aftonbladet) som jag hade med mig första resan, skulle alla bläddra igenom.  Första resan ja, det skulle bli flera...

Tidigt på morgonen, kvart över nio, anlände jag på Station Bahnhof Zoo i Västberlin. Jättetrött men taggad till tusen. Hade bokat ett hotell redan hemifrån, men det fick jag inte checka in på förrän efter två. Så jag låste in min packning i ett skåp och gav mig ut för att upptäcka den nya staden.

Berlin Kurfürstenstrasse 1980
Jag själv då? Jo jag var i tjugoårs-åldern, fri och obunden som sagt. Gillade den nya musiken och Berlin var verkligen den helt rätta platsen för mig. Den nya vågen av musik som växte upp här, var så fantastisk.

David Bowie, Iggy Pop, Lou Reed bodde här. Led Zeppelin kom hit! Human Leauge, The Cure och Queen. Madness. Katrina and the Waves. Orchestra Maneuvers in the Dark. Bob Marley and the Wailers!!!  Och så lokala band som Ideal och Zeltinger Band. Och så Siouxie and the Banshees:



Och så Nina Hagen.  Nina är dotter till skådespelerskan Eva-Maria Hagen och manusförfattaren Hans Oliva-Hagen och föddes 1955 i Östtyskland. Nina och hennes mamma flyttade till Väst-Berlin då Ninas styvfar fråntagits sitt östtyska (sovjetiska) medborgarskap på grund av nidvisor för Öst under en konsertresa i Väst. Han vägrades att åka till Öst när konsertresan var slut, och Nina och hennes mamma flyttade också från  Öst till Väst. Att göra sig politisk omöjlig i Öst var ett sätt att kunna flytta till Väst. Sen fick man inte återvända. Jag kommer att berätta mer om förflyttningen mellan Öst o Väst.

Nina -"Still going strong". Vill ni se hur hon ser ut nu, och vad hon pysslar med, så kan ni gå in här  (blogg i SvD) .

Om ni går in där, så kika extra på bilden som Nina visar. Där har hon den berömda flytvästen på sig. Den 11 september 1980 var hon på Göta Lejon i Stockholm, och där var också jag, nyss hemkommen från Berlin, och på väg tillbaks igen. Under konserten kastar hon ut den signerade flytvästen till publiken. Gissa vem som lyckades få tag på den? Jojomen. Lilla jag. Flytvästen blev sen hängande på väggen hemma i flera år, tills den försvann i samband med en flytt...

Nina Hagen nu, med Apocalyptica. Ett ord: magnifik!




Fortsättning följer...









Slut i
bokhandeln - finns på Bokbörsen

2 kommentarer:

  1. Åh, tack EM! Vilken historia, det är nästan som att ha varit med! Fint att du skriver ner det här, kan ju vara roligt för dina barn att läsa - eller de kanske vet att mamma var lite vild av sig i unga dar :)!

    Storyn med Nina Hagen var helt otrolig, vilken trofé va! Hade alldeles glömt bort henne...

    Ser fram emot nästa inlägg!

    You rock girlfriend!

    SvaraRadera
  2. Jag vill läsa mera ...NU...please...snälla...skriv...vilken resa du gjorde, tala om att jag är impad, var i väst och östberlin i slutet utav 60-talet...gissa om man var en skraj tonåring på östsidan, tyckte det var helläskigt...KRAM och ha en skön helg

    SvaraRadera