lördag 28 januari 2012

Berlin, del 2.

Berlin 1980

Vi kör på med del två med en gång:

Första dagen i Berlin var väl egentligen som när man kommer till en ny stad, som man ändå läst en massa om. Jag hade pluggat sevärdheter och kartor och tunnelbanesystemet, men inget hade förberett mig för staden som egentligen inte var ens stad.

Hur jag menar?
Jo så här.
Berlin låg då som en liten klick mitt i Östtyskland, som var Sovjetiskt sedan andra Världskriget.
Egentligen var detta inget nytt, för på 1200-talet låg här två städer, Berlin och Cölln, på var sin sida av floden Spree. Invånarna var inte ett dugg intresserade av att slå sina påsar ihop. Inte ens trots att de styrande enades om gemensam förvaltning och rådhus. Nej de var två städer. Punkt.

Före andra världskriget bodde här över 4 millioner människor, nu 1980 finns här 2 milj i Väst och 1 milj i Öst. Efter kriget var staden väldigt tom på innevånare då många ansåg sig inte ha någon framtid här. För att få ändring på detta, så ordnade man så att alla i Västberlin slipper värnplikt och får ett sk Berlintillägg på sina löner. Det fanns gott om bostäder, och de var generösa med sociala förmåner och arbetslöshetsunderstöd. Detta lockade ungdomar från hela Tyskland.

För att ta sig till Västberlin kunde man åka tåg (t/r Stockholm var knappt 400 kr).  Stockholm-Malmö-Trelleborg-Travemünde-Berlin. Från Stockholm på eftermiddagen och framme nästa morgon. Ett sk Transitvisa för resan genom Östtyskland var nödvändigt, och det skaffade man ombord på färjan.
Kör man bil till Berlin så måste man köra vissa Transitvägar som är markerade, och man får inte stanna...

Flyg till Västberlin är på grund av gällande ockupationsavtal endast British Airways, Air France eller Pan Am, som får trafikera de tre luftkorridorerna mellan Västtyskland och Västberlin.

För att få ett längre visum än endags utan övernattning till Öst krävdes kvitton på förbetalt hotell eller hotellkuponger.

Valutan i  Östberlin var då, 1980 1 Dmark= 2,30 sek.  100 sek=44 Dmark. En bussbiljett (umstiegsfahrschein) kostade 1,50 dmark, jag har kvar en biljett från en tisdag 28e vilken månad/år?

Berlin delades in i två delar 1961 av att Muren byggdes. Vill ni se filmerna om muren som visades på SVT så kan ni se dem ettan här och tvåan här. Staden var ju då uppdelad sedan 1949 i två delar, Väst och Öst. Öst var DDR, och Väst uppdelades av de allierade styrkorna USA, England och Frankrike och tillhörde BDR. Invecklat? Jadå. Men i praktiken var det så att olika områden "tillhörde" olika länder. Olika stadsdelar tillhörde de allierade, och kom man tex ut i den brittiska delen så bodde här många engelsmän, och britternas militäranläggningar fanns också här. Den franska delen var den minsta, och där fanns skyltar på franska och butiker med franska varor... ja ni förstår nog hur det var. Spännande och verkligen internationellt och ändå så stängt.

Muren kom inte att bli så framträdande under min tid i Berlin. När man är där en längre period så blir den som en naturlig, men ändå onaturlig del.
Bilden tagen i Väst, med muren rakt fram. I bakgrunden Fernsehturm som
står i Mitte, en av stadsdelarna i Öst.

Min första resa var alltså precis i början av 1980 och då jag kom till stan första gången så var den precis så där grå och kall och mulen som alla städer är vintertid. Lite snö kunde man se på vissa ställen. Annars var väl mest vinden, kylan och den ganska dåliga luften den som märktes mest.

Jag lade inte ner några större kostnader på boendet, men mitt hotell var litet, rent och väldigt centralt vid Bundesallé och det tog bara ca fem minuter att gå till Kudamm, eller Kurfurstendamm.

För att göra en lång historia kort, så bodde jag på detta hotell i flera gånger, och jag hyrde även en liten lägenhet i källarvåningen i ett hus i Tegel. Då och då åkte jag tillbaks hem till Sverige för att jobba några månader, och sen tillbaks igen... som en mal som dras mot ljuset.

Vad var det då som var så speciellt med denna stad?
Till exempel så stängde dom aldrig. Varken barer, klubbar eller restauranger stängde, det fanns ingen lag som reglerade stängning. Man kunde alltså tidigt en morgon, på väg hem från någon klubb, slinka in på en pizzeria och höra koltrastarna när solen gick upp. Koltrastarna på Kurfurstendamm tidiga mornar är nåt jag tänker ofta på. När jag hör dom här hemma, så förflyttas jag snabbt ner dit...

Det drällde av klubbar och barer som inte hade några som helst tillstånd, och de ploppade upp på ett ställe, körde några månader och så flyttade till nästa...

Mina favoritställen hette Olivaer Musiccafé på Olivaerplatz, Quartier Latin på Potsdamerstrasse, Exxess på Kurfurstenstrasse, Superfly, Music Hall, KantKino och Metropol och så Bowie såklart,  och så "svarta" Dschungel, BarBar...

Där träffade man sina vänner. Och i Berlin var det lätt att få nya vänner. Jag träffade även flera svenskar som var där på besök och jag hade både tyska, amerikanska och engelska vänner. Som tur var så kunde jag prata tyska hjälpligt, för det var tyskan som gällde, och jag fick ibland agera som nån slags tolk mellan de engelsktalande och tysktalande. Tala om märkligt... tänk om min tyskalärare hade sett detta, han som var så förtvivlad över mina urusla studieresultat.

Vem var jag då 1980? Som sagt, tjugo-something, fri och obunden. Ville se mer av världen och inte bara åka på charterturer... hade varit i London, Paris och Amsterdam men sökte nåt annat.


Hade införskaffat den nya Canon A1, spegelreflexkamera med både bländar- och slutarautomatik. Första resan hade jag diafilm i den, men sen körde jag svart-vitt med hög ASA /ISO för att kunna använda den vid dåligt ljus.



Fortsättning följer...
Nästa avsnitt: att resa till Öst, arkitektur, konst och goda vänner...



Slut i
bokhandeln - finns på Bokbörsen

4 kommentarer:

  1. Härligt att jag fick läsa del 2 idag och är så fascinerad utav din berättelse...häftigt..ser fram emot del 3...hoppas den kommer imorgon :) ha de, kram

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig och intressant berättelse, du beresta dam!

    Kram 3 tanter

    SvaraRadera
  3. Otroligt roligt att få läsa del två! Jag känner verkligen stämningen och suckar lite, det hade varit roligt att få vara där just då!

    Stor, stor kram!!

    SvaraRadera
  4. Spännande och vilka härliga upplevelser du varit med om, tufft att sticka iväg själv också.
    Ser framemot mer
    Kram
    Annelie

    SvaraRadera