måndag 2 januari 2012

Gottcha... eller vad man nu ska säga

Idag har jag tillbringat kvalitets-tid med min iMac.

Vi har lärt känna varann lite bättre nu
och jag hittar
ofta det jag letar efter...

Detta betyder att jag kunde
lägga in lite nytt.
Denna gång var det sk penslar till 
mitt bildredigeringsprogram GIMP.

Är ni såna att ni suktar efter att införskaffa
Photoshop för x antal kr.
Testa GIMP först. Gratis, Roligt och 
mycket användbart.
Hört talas om Open Office istället för Office-programmen?
Det är typ samma ska. 
Same, same som man också kan säga...hi hi.

Vad är nu penslar/brushes? Jo typ saker som man kan
klistra in i bilder... lite svårt att förklara.
Men jag ska visa.

Här är en lite spooky bild


 Ja eller hur?
Eller?
Originalet har vi här.

En kustbild från i somras... klippor och himmel och solnedgång.

Träden och dimman är olika sk penslar. Som nån slags
stämplar helt enkelt.

Jag är precis nybörjare på detta, så ni ser min första bild 
(jo jag har testat lite under kvällen). 
Man kan göra massor av roligt
då det finns enormt många penslar 
och även andra effekter som man 
laddar ner GRATIS, såklart.

Svårt? Nej, det finns bra tutorials på nätet,
bra info i programmet vad man ska göra där man är, typ,
och bra Hjälp och så är det på svenska såklart.
Sen är det bara tid och lite foton att testa på...




Slut i
bokhandeln - finns på Bokbörsen

7 kommentarer:

  1. Jag använder mig också en hel del av Gimp men tycker även om Windows Photo Gallery och PhotoScape. Jag använder dem till olika ändamål. Jag har även en bantad version av Photoshop men den använder jag faktiskt minst av bildredigerarprogrammen.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Gratis är verkligen gott! Använder Open Office dagligen, och jag har hört att många kommuner och landsting gått över till det. Sparar miljoner i skattemedel - och sånt är ju också fint! G

    SvaraRadera
  3. Sambon som är musiker, älskar sin Mac, och min gamla datalärare på Komux sa att de som använder Mac vill aldrig mer använda något annat!
    Själv hör jag till de där otåliga typerna som verkligen a v s k y r att lära mig nya tekniska prylar, så jag tragglar på med pc ett tag till:-)
    Använder man photoshop så kan jag tipsa om moderskeppet.se
    Jättebra instruktionsfilmer! Man skulle ha lite mer tid bara, så man hann sitta och titta igenom alla...
    kram Maria

    SvaraRadera
  4. Vi är imponerade av hur teknisk du är. Är GIMP gratis sa du?

    TRE TANTER

    SvaraRadera
  5. LÄCKERT!! Grymt snyggt! Man måste förstora bilden för att se det vackra.. Jag laddade ner gimp härom veckan, men fattar nada där. Problemet är att man måste ha en massa tid till att sitta och redigera. Ibland finns den där men oftast inte. Men ack så kul det är : )

    Vi hart vart på långpromenad idag (nja för molly var det det; ) Nyss gjorde jag raggmunk med bacon till barnen och känner mig rund och go om magen. Börjar känna av min träningsvärk mer och mer för var timme nu.. Kul.. not.. Blir nog ipren till kvällen är jag rädd.

    Kram på dig!

    Mia

    SvaraRadera
  6. Himla skoj att experimentera..alltid skoj att jobba med foton, hur mår valpis..ingen feber efter sprutan..Malte mår bra igen och har faktiskt varit lite lugnare sista tiden..finns hopp tror jag :) ha en skön helg, kram

    SvaraRadera
  7. TRevlig Trettonhelg............hoppas att du får ett fantastiskt härligt 2012

    SvaraRadera