onsdag 11 januari 2012

Snö, slask, plusgrader ...

Vilket väder, va?
Fyra plus och det lilla snön som finns kvar är inte i vägen alls.


Igår hade de två stollarna fullt upp att leka i snön.
Idag tog lillen och jag en liten promenad för att
ha lite kvalitetstid tillsammans. Det är lite lugnare då.
Att vara ute i skogen med båda i koppel går väldigt
bra, men ibland vill jag kunna jobba lite och träna,
och då passar det bra i någon av våra hästhagar 
som nu är tomma.

Den lille får nu grundträning i små, små portioner, och 
just nu är det "stanna" och "loss".
Att få hunden släppa det den har i munnen, är 
nog nästan det viktigaste man kan lära dom.

"Stanna" och "sitt", även från långt avstånd,
är också såna nyttiga saker jag tränar nu.

Han kommer alltid när jag ropar, så det behöver 
vi inte lägga så mycket energi på...

Nu ligger han i sitt lilla "bo" i köket och pysslar
med sina leksaker. Han är som ett snällt barn, som
ligger och filosoferar. Ibland busar han såklart, men
det vore väl konstigt annars.
Och nu är han i princip rumsren, om matte inte 
är på annat håll och inte ser den lilla valpen framför
ytterdörren...



Slut i
bokhandeln - finns på Bokbörsen

4 kommentarer:

  1. min knäpphund (hon med hjärnskadan) kan inte lära sig speciellt många saker, det enda kommando hon är stensäker på är sitt, som tur är fnkar det ypperligt istället för stanna ;-) (Gammtanten däremot kan både vänta och stanna, och en himla massa andra kommandon)

    SvaraRadera
  2. Tycker det låter som du har en ganska lugn valp :) Malte sliter sönder alla sina leksaker, han är en riktig marodör..vad han än får så finns det bara en sak som gäller, slita grejen i bitar..suck..nu är det kväller och han sover vid mina fötter så nu får jag pusta en stund i fåtöljen, ha de, kram

    SvaraRadera
  3. Tusen tack goa du för din stöttande och varma kommentar! Ja det har inte vart så kul det här och har pågått ett bra tag. Att skriva om det var ett sista desperat försök att få personen att sluta.
    Ha det gott!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  4. Åh, vad mysigt det ser ut! Här i Stockholm är det skitväder, grått och trist...

    Önskar att jag inte var allergisk för då hade vi också skaffat hund. Min man tränade lydnad i flera år med sin Irländska Setter och han saknar det verkligen.

    SvaraRadera