söndag 22 januari 2012

Söndag och bok-dags

Idag är söndagen då det blev vitt ute igen. Igår var riktig snöstorm hos oss, och vet ni, jag gick inte ens utanför dörren. Mannen hämtade ved, hundarna gick ut själva och jag gled omkring barfota i ett varmt, härligt hus trots kylan ute. Hur länge sen var inte det? Jag har varit som en frys-sk*t så länge, så det känns märkligt att ha varmt o gott i huset. Vi eldar i braskaminen, har lite element på och kör lite luftvärmepump. Energitjuv? Ja idag är jag nog det. Imorgon är dags för raggsockor och hutter-hutter igen.

Idag ska vi kika på ännu en av mina nyligen lästa böcker:

Pojken som slutade gråta
av Ninni Schulman

Ninni Schulman skriver om ett Hagfors i skräck, en pyroman härjar och flera människor får sätta livet till. Man får lite känslan av "Bröllopsfotografen", om ni sett den filmen, men betydligt mörkare. Den känns lite enkel i språket, men man vänjer sig efter ett tag. 

Kan vara så att jag läser för många böcker på kort tid, och färgas av de olika stämningar som böckerna ger. Det gör att jag jämför på fel sätt, eftersom vissa stämningar hänger kvar ett tag efter att böckerna tagit slut. 

Journalisten Magdalena, poliserna Petra och Christer får fullt upp att försöka reda ut allting. Till det så är boken väldigt personlig, med en bra beskrivning av personerna, så väl att man nästan kommer dem under skinnet. Man känner igen sig, med Magdalena när hon oroas för sonens skolstart, och för Christers nya, sköra bekantskap. Och känslan att "höra till" och att "inte våga".

Så väl skriven att man till och med misstänker de som egentligen inte ska kunna misstänkas. Det kan väl ändå inte vara...  

Jag gillar den här boken och kommer att läsa Ninni Schulmans första bok också, Flickan med snö i håret. 

Måndag= Hemma-hos-dag
Tisdag= Teknik-dag
Onsdag= Djur-dag
Fredag= Musik-dag
Lördag= Lördagsgodis, gott o blandat
Söndag= Bok-dag


Slut i
bokhandeln - finns på Bokbörsen

2 kommentarer:

  1. Jag tror att du är en riktig livsnjutare.
    Som alla andra så ska jag också njuta och ta vara på dagen en dag.
    Visst kan jag vara lat men du verkar göra roliga saker som du tycker om.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Själv har jag läst kurslitteratur idag. Världens sista roman, en helskum bok!

    SvaraRadera