tisdag 17 januari 2012

Teknik-tisdag


Nu är jag igång med struktur igen.
Tisdagar ska bli min Teknik-dag.
Ni vet säkert att jag är lite av en teknik-nörd,  och gillar det senaste inom "stickkontaktsprylarna". Om de har nån funktion som jag kan tänkas ha nytta av, alltså.

Nytta har jag haft av min Tassimo Kaffemaskin.
Koppen är Höganäs "Frost"
Först, när jag köpt den, tänkte jag nog att det var ett ganska onödigt inköp. Att det går bra att göra gott kaffe på det vanliga sättet. Men ju längre jag använder den, ju mer gillar jag den. Nu kan jag få en snabb kopp gott kaffe utan att sätta på bryggaren, och hälla i en massa vatten o kaffebönor/malda som ändå inte kommer att drickas upp. Nu gör jag en kopp, och den blir liksom perfekt.

Favoriten nu är Gevalia Dark, mörkrostat kaffe, och så en skvätt röd mjölk i... Annars är Latte Macchiato en familjefavorit framåt kvällningen.

Som hållare för kapslarna har mitt flaskställ fått ny vår. Flaskstället, som jag hittade på loppis i Gudhem, är lite fel i storlek för vanliga läskedrycksflaskor. Däremot helt perfekt för kapslarna, eller hur? Den står uppe på micron och är lätt åtkomlig när andan faller på.

Så denna teknik-tisdag vill jag slå ett slag för kapselmaskinen, för att den spar tid, pengar (jo det blir billigare om man tar en kopp ist för att ladda en bryggare) och kapslarna är återvinningsbara.


Tisdag= Teknik-dag.
Fredag= Musik-dag
Söndag= Bok-dag
Måndag= Hemma-hos-dag



Slut i
bokhandeln - finns på Bokbörsen

7 kommentarer:

  1. Hej!
    Det är då ordning och reda med dig.Jag saknar ingen kaffemaskin ,för jag har ingen,så jag vet inte hur det är. Men det hade varit bra att haft en nu. Jag har varit med Signe hos veterinären och klippt klorna.Jag drack kaffe innan vi åkte,men var sugen på kaffe även när vi kom hem. Istället för att sätta på bryggaren,tog jag ett clementin.Men det är då inte samma sak.....
    Ikväll och onsd. och torsd. kallar jobbet.

    Ha det bra!
    Kram margareta

    SvaraRadera
  2. Ja, den lilla är ju en islandsponny(skriver ponny för att retas lite;-)islandsfolket blir ju galna, eftersom de anser att de heter islandshäst, men eftersom jag inte är någon genuin isisfantast så retas jag lite, hi hi)så hon blir ju svettig så fort det är mer än 5+
    Hade samma problem med min gamla shettis som jag alltid fick klippa på hals och mage för att han inte skulle svettas i stallet. Uj uj, stackars klippmaskinen grät nästan över att ta sig igenom den "björnpälsen".
    Stora ponnyn har inte lika mycket päls och fäller inte än, fast det har ju också med ljuset att göra så han börjar väl snart drälla han med, stön!
    Vad duktig du är som har strukturerat upp bloggen!
    Själv är jag glad över att lyckas hinna med ett inlägg i veckan:-)
    Skön vecka till dig!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Låter som en förträfflig vecka med trevliga saker...här är svårt att hinna med något mera än att sköta hus, jobba och ta hand om Malte...är ingen kaffedrickare,,,,men så klart smart val med denna bryggare :) hoppas du har det bra med din trio, kram

    SvaraRadera
  4. Låter som en bra investering.

    Är själv ingen kaffedrickare, men tycker nog att du gjorde rätt ändå som satsade på en så snygg "maskin".

    Ordning och reda med dig.

    Kram Anneli.

    SvaraRadera
  5. =)
    Nice!

    Själv är jag en Nespresso nörd

    Gott med ny gjort kaffe - en kopp! Perfekt!!

    Ha det fint!



    Maliin

    SvaraRadera
  6. Jag har en likadan och är jätte nöjd. Jag är annars en sådan där som gott och väl nöjer mig med snabbkaffe så en Latte macchiato är rena lyxen för mig!

    SvaraRadera
  7. Wow, teknik tisdag?! Jag är impad EM - vad kommer du att hitta på nästa vecka!? Spännande!

    SvaraRadera