tisdag 24 januari 2012

Tisdag-Att vi vågar!!!

Idag skulle vi ha en Teknik-dag men det blir nåt annat, långt, istället.

Att vi vågar vara ute på Internet, egentligen. Ibland känner man sig lite som lilla fåret som sitter här och väntar på att alla ulvarna klädda i vackra hemsidor och portaler ska lura skinnet av en.

I förrgår fick jag ett sånt trevligt mail. Det är skönt att Blocket bryr sig om sina kunder. Det är bara en sak jag undrar, hur fick dom min mail-adress? Denna mailadressen använder jag aldrig till annonsering. Har speciell web-baserad email-adress som jag använder till detta.

Det här trevliga brevet kom alltså från svara-inte@blocket.se


(Detta meddelande går inte att svara på)

Kära användare, 

Av säkerhetsskäl och för att förbättra kvaliteten på tjänsterna vi erbjuder våra användare , förbehåller vi oss rätten att regelbundet kontrollera giltigheten av information som används av våra användare. Enligt våra användarvillkor ombeds du att bekräfta giltigheten av information som används i dina aktiviteter på vår webbplats. 

Klicka på länken nedan för att bekräfta dina uppgifter i vårt system. 

http://blocket-se.kor.st/#vi/kortinformationen

Mata in felaktiga uppgifter kan leda till radering av ditt konto.

Med vänliga hälsningar
blocket.se. 

---------------------------------------------------------------------
www.blocket.se | Sveriges största Köp & Sälj marknad



Ööööh hur menar dom nu? Mata in...?
Om man går in på länken, jodå den är (var) till en hemsida och verkar ok att gå in på, och får då se en mycket enkel version på Blockets logga, och så att man ska uppge sina kontokortsuppgifter.
Typiskt phishing alltså.
Jag mailade Blocket och talade om att jag fått ett sånt, och dom skrev att jag skulle kontakta min bank om jag  (var så dum att jag, men det skrev dom såklart inte) hade uppgett dom... Tog en skärmdump idag på vart man kommer in om man klickar på länken idag...


Sidan är självklart borttagen. Man undrar om dom fick nån fångst? (Spotify har inget med detta att göra, inte mina filer o mappar heller...har varit och suddat lite)

Vi fortsätter...

Man funderar på att köpa en soffa. Detta baserar sig på verkliga händelser,,, kan lika gärna vara en bil eller en dator---

Kollar på nätet och hittar några annonser på soffor som kan passa. En kostar en tusing, ägaren bor i närheten, har uppgett namn o mobilnr. En kostar någon hundralapp mindre, och har mailsvar. Sen, ni, hittar man samma soffa för en hundring. Den, å vilket klipp. Mailsvar. Pulsen stiger, måtte den finnas kvar. Man mailar: finns soffan kvar kan du höra av dig till mig.

Efter några dagar får du svar att jovisst soffan finns kvar, MEN pga olyckliga omständigheter har dom tagit med sig soffan till England och jovisst om du betalar frakten så får du soffan till det billiga priset och du får tillbaks fraktkostnaden. Samtidigt så ber dom att få plocka med lite mer saker, nu när soffan ändå ska till Sverige. Det kostar såklart lite mer i frakt, men när du ändå får tillbaks pengarna av fraktfirman när dom kommer med soffan, så....  Här anar man givetvis oråd och tackar vänligt men bestämt nej och väljer den dyraste soffan nästgårds... nöjd o belåten.

Vi har hittat annonser om bilar, hundar, hästar och datorer...

Men om man vill sälja nåt då? Jo då är det samma visa där. En utländsk köpare erbjuder sig att köpa varan bara du står för transporten, och de skickar dig en check som... ja resten fattar ni säkert. Ni står där, fortfarande har ni saken kvar som ni sålde, för ingen kommer att hämta, men checken ni fått och löst in redan är ogiltig, och har ni otur kan ni dras in i bedrägeriet...

Hur kan man då skydda sig från detta?
Det finns inget säkert skydd mot detta. Även din "bästa vän" kan blåsa dig.
Man kan minimera skadorna genom att tänka
Är det för bra för att vara sant, så är det säkert så... Här är det bra att gå på magkänslan.

Man kan låsa sina bank-kort, så att det inte går att handla på Internet eller utomlands. Ska man använda kortet på nätet ska det vara säkra betalningar. Lås upp kortet, betala, vänta på bekräftelse och stäng sedan kortet omgående. Lika så med utlandsbetalning. Lås kortet när du är hemma. Använd hellre faktureringsmetoden eller betala via mobilen.

Eller allra helst COD, cash on delivery, eller postförskott/efterkrav. Man betalar när man får hem varan. Ett tips är: om t ex UPS kommer hem till dig med en vara, så får man kanske inget kvitto på betalningen, man signerar i deras apparat att man tagit emot. Ta ett foto av bilen o bilnumret, notera tiden och gärna chaufförens namn (de har namnbricka). Det hände oss, att vi fick en faktura från ett tyskt företag på våra köksstolar, ett halvår efter leverans. Vi hade inte betalat, sa dom. Jag svarade bara, att eftersom deras stolar säljs via COD, levererats via UPS datum osv. så fick dom ta det med transportören....Sen blev det tyst...

Det är svårt att göra de där riktiga klippen nu. Alla vill ha sin del av kakan, och nätet är en guldgruva för bedragare, små och stora. Ingen vet vem dom är, polisen kan bara råda och bedragarna sitter långt långt borta och håvar in pengarna. Eller i samma stad, vem vet?
De här sk phishing är vanliga, likaså andra kortbedrägerier. Det är inget nytt. Så länge som kontokorten har funnits, har det funnits sätt att lura av folk pengar den vägen.

Ska ni sälja nåt dyrare och ni känner er osäker: Googla! Googla epost-adressen. Är det ett bedrägeri så brukar det vara speciella adresser som används och man kan hitta fler som blivit lurade.
Googla mobil-numret! Googla namnet och evt orten. Kolla med andra sidor ifall köparen är företagare. Om det är stora pengar det gäller, ring Kronofogden och Skattemyndigheten, som gärna hjälper till. Säg som det är, jag ska sälja nåt och är osäker.

Och så till sist: ännu en historia från verkligheten (inte min, som tur är).
En annons på ett möblemang ligger ute på Blocket. Intresserad köpare vill komma och kika. När kan dom komma? Jobbar ni eller är ni hemma på dagen? Jaha, då kommer vi på kvällen och kikar. In kommer då ett ungt par och kikar länge och omständigt på möblerna, berömmer ert vackra hem och säger att de måste hem och mäta för att se om det får plats. Inget mer hörs från paret. Du försöker sms:a och fråga, för det är flera som är intresserade och du är ju snäll och ärlig. Inget svar på sms.
Två dagar senare kommer du hem från jobbet och ditt hus är rensat. Dörren på baksidan är uppbruten. Det har handplockats vissa saker och det är ingen speciell o-ordning, utan det bara saknas TV, DVD, mm  mm mm. Slutsats? Tja, polisen gör vad dom kan. Du kanske tänker: var det dom tro? Mobilnr, oregistrerat kontantkort. Tog du bilnumret? Nej, det gjorde jag inte... osv osv.

Jag upphör aldrig att förvåna mig över den fantasifullhet och energi som läggs ner för att lura av folk pengar. Tänk om detta lagts på nyttiga saker? Vilken tillgång det skulle vara.
Till sist: att dom bara orkar....



Slut i
bokhandeln - finns på Bokbörsen

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag har just köpt ett par pallar ifrån Tradera och personen har fått 4,6 poäng av 5 möjliga i seriös säljare. En dag kommer jag bli blåst!
    Min E-mail har blivet kapat och det är pinsamt för mina vänner får konstiga mail ifrån mig.
    Vet du om man måste byta mailadress för att bli av med problemet?
    I morgon måste jag kika in när det är Djurdag!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Usch vad tråkigt det är med oseriösa säljare! Vi köper väldigt mycket från nätet men det är nästan uteslutande från ebay. Än så länge har det gått bra.

    SvaraRadera
  3. Jaa, att MAN bara vågar egentligen. Jag är lite sådär över att lämna ut kontonummer. Gjorde ju det när jag hade bloggbloppis. USCH!! Vilken ångest jag hade.
    Sålde min kamera härom dagen. Men då fick jag pengarna i näven. Vi har ju vårt eget "blocket" på fb. Vi som bor runt omkring här. Smart och smidigt. Brukar gå undan med sakerna där. Nä, är lite läbbigt att vi numera ligger ute med det mesta på nätet..

    Urgullig han är voffsingen! Ja förstås alla djuren är ursöta! : )

    Ha en strålande dag!!
    Kram på dig!!

    (imorgon ska jag fota lilla Lisa 6 mån : )

    SvaraRadera
  4. Hela hösten har jag fått fräcka mig från "banken" som vill att jag ska skicka in mina koder och nyckelordslistor- haha.. Kan inte fatta att nån går på sånt!

    Översatta med googletranslator. Eftersom jag bor i finland provar de på finska- men finskans översättning i goggletranslator blir så eländig så man kan bara garva ihjäl sig.

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt inlägg EM! Fler bör verkligen känna till det här... Och ja, många av de här skojarna kommer nog undan med bra mycket pengar - för folk är dumma. Eller rättare sagt godtrogna. Eller vad det nu är.

    SvaraRadera