torsdag 19 januari 2012

Torsdag-planering på väggnivå

Idag tänker jag skriva om inredning.

Jag älskar vitt, svart och retro. Indiska och amerikanska native influenser. Det svenska ljuset. Går igång på stora industrihallar, ruffiga väggar, trä, cement och järn. Får mys-ryys av bilder från gamla slott, övergivna hus och mörka märkliga inredningar.
Gillar mörka draperier, vitt linne och så grått förstås. Men också moderna mönster. Mannen har sina favoriter, och de är väl lite mer åt det "normala" hållet, men vi brukar kunna enas i sista änden (läs: det blir som jag säger)

Nu är det dags att gnugga geniknölarna för det nya sovrummet. Rummet som varit först sovrum och sen barnrum, sen Tv-rum och nu tillfälligt matrum/kontor ska nu äntligen bli vuxensovrum igen.

Hur ser då rummet ut? *här går jag och fotograferar m iPhone, 50 sek senare hamnar bilden med iCloud i min iMac*
men oj vad korta gardinerna är, det såg annorlunda ut när jag hade
dem uppsatta med "tassels"...


Jahapp, mitt favoritställe för tillfället: blogghörnan, släktforskningsstationen (skåpet fyllt med pärmar, mappar, diabilder). Hundtavlorna har dottern målat, jag älskar hennes naivistiska tavlor.

Rummet är på baksidan av huset och utanför ser man bara en vacker skogsbacke, full av blåsippor och vitsippor på våren, och nu lätt pudrad av snö. Ingen insyn alls. Inte särskilt mörkt rum trots åsen bakom. Två höga fönster på samma vägg, såna med lösa innanfönster och handblåsta glas. Högt i tak. Braskamin. Trägolv. TRE dörrar. Och ILLGULA väggar. Glad färg, men nu ska den väck.

Snart kommer de här:

Jag tänker fortfarande ha kvar min datorhörna, är det tänkt. Men kanske en ny mood-board... som matchar väggen:

Det är nu det liksom blir annorlunda. Jag vill ha panel! Jag som varit så anti- trä förut.

Men så hittade jag följande på Panelstugans webshop






Shitt pomfritt, får man säga så? Panel på väggen blir det nog. Och sänggavel då? Mjaaa, här tänker jag två olika scenarior. Svart panel på alla väggar förutom fönsterväggen, som får bli vit. Sängarna kommer att stå här. Kommer att ändra lite på proportionerna tror jag. En sänggavel med den svarta panelen. ELLER sänggavel med tapet. Varför inte tyg, säger ni då. Jo för tyg drar ofta åt sig damm o hundhår, och det är det ingen brist på i detta huset. Tapet, så ramlar det av, vips, och så kan man dammsuga upp det (om man vill/orkar/känner för det).

Ikväll ska vi mäta hur mycket panel vi ska köpa. Och så web-shop. Kan det bli bättre, eller?
Fortsättning följer...



Slut i
bokhandeln - finns på Bokbörsen

3 kommentarer:

  1. Oj så spännande det ska bli att följa med i ditt projekt. Jag tror det kommer bli superfint!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Spännande projekt! Och jag inser mer och mer att vi är bra lika, kunde ha skrivit under på i princip allt du nämnde i ditt inlägg :)

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Å vad kul du ska få det!!
    Här hemma står projekten stilla just nu. Men det kommer väll igång nån gång. Under tiden får jag kolla in vad du hittar på för kul.
    : )

    Kram på dig!

    SvaraRadera