måndag 20 februari 2012

Bedrägeriförsök nr 2... +1 000379

Idag fick jag ett telefonsamtal från numret +1 000379. Till min mobil.

En kvinna frågade på afrikansk engelska (jo jag är nästan säker på att det var en sådan, har varit i Afrika några gånger) som frågade om jag hade en dator. Lite luddigt sådär förklarade hon att det var från Windows (?) och hon skulle hjälpa mig att få ordning på min dator.

Kvinnan pratade förvånansvärt dålig engelska och var svår att förstå. Kontentan av det hela var att jag skulle starta min dator.

Detta var viktigt för dom skulle hjälpa mig att ordna upp datorn som enligt henne, ospecifikt, var svårt infekterad och skulle krascha när som helst. Bråttom bråttom att starta upp datorn. Jag fick känslan att det inte var "den vassaste pennan i pennstället" som ringt mig, om ni fattar...

Jag satt vid datorn (mannens stationära dator) som redan var på, men jag sa att visst, jag sätter på den.

Sen sa jag att nu är den på... då skulle jag trycka på fönsterknappen... hon menade knappen med Windowsmärket på.

Här blir min man lätt stressad, jag har högtalartelefonen på så att han kan höra vårt samtal. Jag vinkar lugnande till honom.

Detta är ett fake, hon kan inte se in i min dator. Än. Antingen så vill de att jag ska jag köpa ett säkerhetsprogram eller nåt slags support för 199 dollar. Eller så tar de över min dator genom att jag luras installera programmet Teamviewer. Med detta program så kan de komma åt lösenord mm från datorn genom skärmavbildningar mm. Pest eller kolera alltså.

I bakgrunden hör vi flera personer som upprepar samma sak för andra, som kvinnan nu tjatat med mig.
Jag låtsas oförstående, frågar hela tiden hur jag ska göra och varför och då lämnar hon sin plats och en annan kvinna kommer till telefonen. Hon pratar lite bättre engelska, är irriterad, och börjar nu ännu en gång säga till mig att hitta knappen med fönstret/window på....

Då känner jag att det blir lite komiskt och börjar ifrågasätta vad det är som egentligen är problemet. Jo säger hon, när man surfar så kommer det in en massa skräp i datorn och nu är den på väg att krascha precis när som helst. Oj oj oj. Hemska tanke. (Det där med skräp är ju visserligen sant, men...)

Här tröttnar jag, och säger visst, jag vet var fönsterknappen finns på tangenbordet, men jag har en Mac...
Då hör jag bara "OK" och så slänger min nya vän på luren. Hallå, ni skulle ju rädda mig och min dator ju!

Ännu en gång, så drabbas jag av dessa märkliga affärsmän/kvinnor?  Ja ni har väl läst om de härliga mailen från Blocket,  jag har pengar kvar på mitt konto och att jag "bara" ska skriva in mitt kortnummer och kod,,, så kommer jag att få mina 240 kr tillbaks...

De fortsätter att komma, flera mail om dagen. Nu har jag spärrat dom som Spam.

Vad är nu detta nya påhitt? Där dom ringer till folk bara sådär. Undrar var på nätet de hittat mitt nummer. Om de slår dom slumpvis? Eller kanske Eniro?

Läs Microsoft information om de olika bedrägeriförsöken här.  Landsnumret +1 är USA och Canada plus en massa småöar söderöver och det är ju inte ens säkert att de ringer från det numret. Kan vara vidarekopplat...

Detta har varit på "tapeten" förut och då har de ringt från 001000181 eller +1 000181 men jag har tidigare inte fått något samtal. Förrän idag. Och jag tror jag hittade det gyllene ordet för att slippa få deras samtal igen, nåt som tydligen är vanligt.

Ordet är
MAC



2 kommentarer:

  1. Tror vi fått 10 samtal om detta..har bett dom fara och flyga varenda gång..och förklarat för dom att jag förstår vad dom är ute efter...men lika fan så fortsätter dom att ringa...på mkt dålig engelska....hallå...:( ha en bra dag, kram

    SvaraRadera
  2. Jamen herrrregud att dom orkar. Och att dom får folk som lyder!! Har klarat mig från dessa.
    Kram Barbro

    SvaraRadera