måndag 6 februari 2012

Berlin, del 5.

Berlin 1980
Nu är vi tillbaks i Berlin igen.
Våren har kommit, året är 1980 och det ser ut så här på Kurfurstendamm....
eller för att vara petnoga: fotot är taget på trappan till Kaiser--Wilhelm-Gedächniskirche, den kända kyrkan som står kvar efter bombningarna, och den nya delen som byggt alldeles intill.


Så här ser det ut från andra hållet.


Uteserveringarna öppnar och man vill aldrig gå hem. Vårnätterna i Berlin är alldeles underbara. Koltrastarna, man fattar inte att dom kan vara så många, sjunger sina speciella nattsånger.
Berlin 1980 sover aldrig...

Konsten i Berlin var oändlig, föränderlig, utmanande och ny. Överallt kunde man hitta nya saker.
Muralmålningarna började dyka upp där sönderbombade hus tagits bort och efterlämnat ytor. Muralmålningar var ju inget nytt, t o m Leonardo da Vinci sysslade med sånt, men det var ändå märligt att se dessa färgklickar i det grå.


Man kunde gå på utställningar. Synd att jag inte hade färgfilm, för det var härliga färger på dessa roliga former.


Man kunde gå på klubb och kika på nåt bra band.
Som här, där Madness spelar. Det är inte lätt att fotografera inomhus med sån belysning, och de är ju aldrig stilla, så inställningarna går åt pipan på kameran, och jag bara knäpper och hoppas på att nåt syns.
The Madness på Neue Welt i Berlin, 19 maj 1980

Madness var/är ett sk SKA eller 2-tone band, och de sk skinheadsen gjorde bandet som "sitt" vilket inte var så populärt hos bandmedlemmarna. Fler band i samma genre är The Specials, Dexys Midnight Runners och The Beat.
Skinheadskulturen var från början en utveckling av Modskulturen på 1960-talet och togs från början från den stil som unga gangsters (rude boys) på Jamaica hade i början på 1960-talet. I England ändrades universitetsmodet, "Ivy League"-stilen, till den mer engelska stilen med kortklippt hår, loafers och button-down-skjortor  ... Typ Fred Perry.... Så kan det gå när en sub-kultur förändras med tiden.


Om mina Berlin-bilder:

Bilderna är tagna med Canon A1 spegelreflexkamera, 400 ASA film, Färg, Dia och Monochrome.

Alla bilder jag visar i detta inlägg är från inscannade negativ. Jag är förvånad att negativen är gulnade, men det beror kanske på att de förvarats i ett utkylt förråd under många år. De som klarat sig bäst har varit negativremsor  som legat i speciella fickor.
Jag har använt en Reflecta Imagebox iR negativ- och diascanner som även scannar mindre foton.
Bilderna är helt oredigerade. Jag hade kunna hottat upp dom i Gimp eller förstärkt färger och beskurit, men jag har valt att visa dom "as is".



Slut i
bokhandeln - finns på Bokbörsen

10 kommentarer:

  1. Hahaha, tack för att du rättade mig, det klart det är renar på tapeten, men kisar man riktigt ordentligt så kan det vara älgar : )

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Vilken fin patina bilderna fått, trodde först att det var gamla vykort tills jag såg att du lagt in ditt namn. Hade ingen aning om att dior gulnade!??

    Ännu en gång kära du, tack för att du tagit dig tid att dela med dig av ett svunnet Berlin, uppskattar det verkligen!

    Nu ska jag gå och klä på mig lite mer, det är så förbaskat kallt här i Stockholm :)

    SvaraRadera
  3. Vad kul med såna gamla skatter.

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Det finns många fina minnen med resor som man har gjort.
    Nu har vi blivet riktiga stugsittare.
    Men visst finns det resemål som man fortfarande vill till.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Hemma igen!! Upptäckte dina intressanta Berlininlägg som jag läst med glädje! Mycket intressant och en del jag undrade över då jag var där har fått sitt svar. Har jag fattat rätt att du bara "var" när du var där o inte jobbade/pluggade eller nåt?? Hur länge är jag också nyfiken på att få reda på....fast jag är ju lite nyfiken av mig.
    Kram Barbro

    SvaraRadera
  6. Härlig läsning igen..så mysigt att läsa dina kapitel...längtar redan efter mera..lindring i lyan...äntligen, ha en skön kväll, kram

    SvaraRadera
  7. Wow.. du har inte varit dålig! Måste även vara roligt att få minnas tillbaka och skriva ner det. Vilken härlig kamera med ÄKTA vintage bilder! : )
    Och Nina Hagen... OMG!! : )) Fräsig kvinna..

    Kram Mia

    SvaraRadera
  8. Det är ju det som är charmen med gamla bilder, att de har fått sin patina, och jag tycker inte att de ska hottas upp:-)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  9. Härligt att läsa det du berättat och en skicklig fotograf är du! Fotona är fina och har precis rätta -80 tals "stuket".

    Jag pinnar på, men när jag söker efter EM, så hittar jag inte dig. Nå, jag förstår väl mig inte riktigt på det hela ännu:)

    KRAMAR Helena

    SvaraRadera
  10. .. och vad härligt det är att
    Du visar dem just så ..
    älskar första gatubilden,
    bilarna gav mig just ett
    brett léende här över
    morgonkaffet. underbart.

    SvaraRadera