torsdag 23 februari 2012

Beväpna dig med vingar

Här duggar inläggen tätt.

Först vill jag såklart gratta Vickan och Daniel till nya bebisen. Så, nu var det gjort. Vi lär nog få se en del av det framöver...

Jag blev så inspirerad när jag hörde Thåströms nya skiva idag på Spotify. Skivan heter Beväpna dig med vingar och är alldeles nyutgiven. Den finns också att få som färgad vinylskiva. Det gillar vi, som fortfarande blir till oss när vi sätter ner pickupen på en snurrande grammofonskiva och lyssnar till det dämpade knastrandet...

Bild www.thastrom.se

Det var några år sen som jag var och kikade på Thåström tillsammans med dottern. Hon är, som jag, en stor fan av Pimme, som han också kallas. Att gå på en konsert tillsammans och lyssna på Thåström var en stor upplevelse. Nu är han snart i Göteborg och jag vill, jag vill gå och se honom igen...

Pimme snurrade runt i Stockholms musikvärld i slutet på 70-talet och i början på 80-talet och där fanns också jag. Man såg honom och resten av gänget överallt. På alla musikställen, på barerna, ja överallt där huvudstadens rock- och punkmänniskor tillbringade sin tid.

Jag var helt betuttad i honom. På avstånd så klart. Han var mystisk i sin speciella keps och sin svarta armekavaj. Ögon med kajal och ett ständigt svårmod i blicken... jo jag var typiskt tonårskär på avstånd, trots att jag inte längre var nån tonåring...

En hel massa år senare så är nästa generation också helt betuttad i honom. Och hans fantastiska musik och poetiska texter. För Thåström är en äkta poet.

Nu har han anammat en mycket mer industriell ton i sin musik, nåt som jag tycker passar så bra till nutiden.   Man får såna rysningar när man lyssnar, för musiken och hans speciella ton går rakt in i hjärtat. Fortfarande.

En av favoriterna St Ana katedral (svårt att välja, alla är bra...)


Och så den verkliga rysaren: Jag kan sluta när jag vill... detta är inte en "riktig video" från Youtube, men bra ändå...



Den är så dubbelbottnad...

Njut, och har ni Spotify så lyssna på skivan, vetja.

6 kommentarer:

  1. Thåström är också en av mina favoriter! Coolt med vinylskivor. Tänk så många man hade.-)
    Ha en fin fredag!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Mnja.. inte min..Några jag heller inte kan med är kent. Hu vad deppiga dom är.
    Imorgon är det mello igen. Något som har flippat ur totalt. Ranelid?! Ja...

    Fin fredag sköna böna!!!

    Kram!!

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset, jag gillar också Thåström!

    SvaraRadera
  4. Min tonåring lyssnade gärna på "Svettet lackar" när han var mindre, och sjuårngen går ibland och trallar "du ska va presiment (ja, presiment!), du ska va miljonääär..." Pappa P. är måttligt road, han gillar mest hårdrock :-)
    Jag hörde om en yngling som hittade sin pappas gamla vinylskivor, men undrade varför inte alla låtar fanns med?? Han kopplade inte att man måste vända på skivan:-)
    Tyckte det var lite gulligt:-)
    Jag gillade "Jag kan sluta när jag vill", kan nästan höra lite Pink Floyd-influenser i Thåströms nya musik, det industriella soundet.
    Vad tröttsamt med de där pajasarna som ringer! Jag har också haft samtal från "Microsoft safety system", men med en mycket vältalande engelskspråkig man.
    Han frågar dock alltid efter P. och senast så svarade jag att det inte finns någon med det namnet här;-)
    Härom veckan ringde det faktiskt någon igen, som hade oturen att få prata med vår 5-åring:-)
    "Mamma...jag tror att det var någon som pratade på ett annat språk...kanske engelska..."
    Ha en härlig helg!
    kram Maria

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Orättvist!
    Vi prenumererar också på Hem&Antikt och vi har inte fått tidningen än;)
    Tack snälla för din kommentar!
    Hoppas att vi blir nöjda också.
    Nu ska jag lyssna lite på Thåström.
    Kram Anette och Dick

    SvaraRadera
  6. Hej vännen,
    Tittar bara in för att önska en trevlig helg.
    Kram Agneta

    SvaraRadera