torsdag 16 februari 2012

Coolt eller äckligt?


Först vill jag tacka The Superordinary som hjälpte mig rätta till bloggdesignen!

Nu till helt andra saker.

Coolt eller äckligt?


Själv tycker jag det är coolt. Eller mer kanske: bra, trevligt, livskvalitetshöjande...

Vad, vad undrar ni då kanske?

En sån här.
Vad vad undrar ni då igen, kanske...
En glasspinne av stål med mössa på?


Nej det är en sån här:


Nu börjar ni kanske få ett hum om vad det är.


Jo det är en höftledsprotes.
En specialare som kallas BHR (Birmingham Hip Resufacing) eller ytersättningsprotes.
Man typ skalar av lite ben på själva lårbenet, slår på en sån här "klubba" och skruvar fast det som ser ut som en mössa, en hållare, i bäckenet. Jodå, med en vanlig skruvdragare. Ja nu vet jag ju inte säkert detta, för jag sov så gott när dom fixade detta.

Nu har det gått fyra år sen jag fick min höftled och den funkar superbra. Två månader efter operationen satt jag i sadeln på min häst. Idag rider jag inte längre, men det beror på andra orsaker än höften. Den är den starkaste och bästa led jag har, tror jag.

Så här är skillanden mellan en ytersättningsprotes och vanlig. Det gör att man får en extra möjlighet att byta sin höftled, de har ju begränsad hållbarhet.


Denna höftleden används ofta av idrottsmän som behöver rörlighet och det allra bästa är, att man kan byta båda höftlederna samtidigt.

Den här bilden visar Fabian Cuenca som är kampsportare och har båda höftlederna bytta.


Som sagt: coolt eller äckligt?

Det har varit en del skriverier om att denna typ av höftledsprotes läcker tungmetaller och att de inte är tillförlitliga. Det har då gällt en nyare typ som kallas ASR.

BHR, som jag har, sätts bara in på män (?) i 40-60årsåldern. Jag fick min pga att jag har så kraftigt lårben så den passar som hand i handske, om man får använda det uttrycket, hi hi.  Och att jag var aktiv med "hästeriet". Jag säger så här: Så som jag mådde innan de bytte så hade dom fått sätta dit vad fasen som helst- så det så.

Ja på denna blogg kan ni få läsa om allt möjligt, eller hur?



Slut i
bokhandeln - finns på Bokbörsen

13 kommentarer:

  1. Intressant, kände inte till detta. Gratis till att du fick just denna sorten när den verkar så bra!

    SvaraRadera
  2. Vad som helst, bara man mår bra!!

    SvaraRadera
  3. Vilken tur att du fick just denna..så skönt att titta in till dig...för här vet man aldrig vad man får läsa...det är det som jag gillar med din blogg :) nu vill jag ha vår, NU! ha en fin fredag, kram

    SvaraRadera
  4. Och jag som tänkte att det var någon slags toaborste med utbytbar "borstmössa", fast "skaftet" såg ju lite kort ut förstås:-)
    Vad skönt för dig att den funkar så bra iallafall!
    Måste också tillägga att jag blir en aningens avundsjuk på din "lilla" present!
    Drömde alltid om en Jagga förr, men den drömmen kom lite grann av sig...:-)
    Ha en skön helg,
    kram Maria

    SvaraRadera
  5. Och det är det som gör din blogg så intressant, blandningen!

    Lite läskig va? Men jag kan bara föreställa mig vilken livskvalitet den gett dig!

    SvaraRadera
  6. Jag är kvinna (nu 47) som fick min BHR för 6 år sedan. Den fungerar perfekt utom att den kan "knarra" då jag fått vätskebrist och gått långt. Så att bara män skulle få den kan inte stämma. hej hopp //Kicki

    SvaraRadera
  7. Jag är kvinna (nu 47) som fick min BHR för 6 år sedan. Den fungerar perfekt utom att den kan "knarra" då jag fått vätskebrist och gått långt. Så att bara män skulle få den kan inte stämma. hej hopp //Kicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas din höftled fortfarande fungerar. Min gick det inget vidare för. Skriver om det senare här i bloggen (som varit stängd pga kapat mail)

      Radera
  8. Hej! Är man och 46 har behövt nya höftleder i fler år. Nu blir det av i november samma metod som du har. Inte helt självklart då fler läkare inte ens har upplyst mig om möjligheten till just detta tillvägagångssättet utan bara total höftledsplastik.
    Längtar.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att du fick en fungerande BHR insatt. Eller kanske blev det någon annan sort? Det blev inte alls bra för mig, men det var flera faktorer som spelade roll. Jag är kvinna, protesen sattes i fel vinkel mm mm. Bara man håller kollen så...

      Radera
  9. Hej! Jag undrar vart du gjorde din operation med BHR? Vill själv göra en sådan operation.
    Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag vet faktiskt inte om de sätter in BHR längre. Min ortoped plockar nu ut alla BHR som de satt in, då tillverkaren Smith&Nephew har återkallat alla ytersättningsproteser pga metalläckage och att de lossnar. Tog ut den i dec-15.
      Har fått ytterligare komplikationer och har nu höftled nr 3. Går fortfarande med krycka efter snart 10 månader, och det blir nog så i fortsättningen. Så jag hoppas att du fått en "vanlig protes" för det som drabbat mig, är inte något jag vill ska hända någon annan. Kommer att skriva lite om detta på min omstartade blogg här. Den har varit stängd pga min mail blev kapad och jag kunde inte komma åt den. Men nu kör vi igen :-)

      Radera