onsdag 22 februari 2012

Glasklart

Dessertvinglas och selterglas. Kosta 1742

När jag bestämde mig för att börja använda mitt arvegods så var jag väldigt fundersam över glasen.
Det var ett ganska stort antal, för att vara hos mig, och det var olika sorter. Dessertvinglas, vinglas, grogg-glas och så favoriterna selterglas.

Selterglas är egentligen vattenglas, och namnet kommer från Tyskland, där naturlig kolsyrat källvatten kallas selter wasser. Mineralvattenglas alltså, typ.
De är små, graciösa och tunna, och helt perfekta att använda till morgonjuicen (eller Proviva Mango för min del)

När jag började använda glasen, så tänkte jag att de blir nog kortlivade, så tunna och ämmliga dom såg ut. Men där bedrog jag mig. Vinglasen åker fram jämt. Ofta med cola eller tom mjölk. Grogglasen blir .... ja det dom ska vara...hmmm
och dessertvin, eller Bailys kanske, gör sig väl i de små på fot.

Och de håller! Jag kör dom i diskmaskinen....
*ta i trä*
hittills har inget spruckit eller gått sönder.
Vinglas Kosta 1742


Modellen heter Elon, kommer från Kosta där de började tillverkas 1969, och har små etiketter där det står Kosta 1742 (det år då Kosta glasbruk startade). Etiketterna har givetvis trillat av när jag diskat, men jag har så många glas att jag sparat några med etiketten hel. De har syraetsat mönster.

Det är så roligt att kunna använda dom nu, istället för att de ska stå i ett skåp och bara bli så där äckligt dammiga och trista.
Grogg Kosta 1742
Och så har jag en sån gammaldags sifon med metallhölje. Den ska jag visa er senare. Så jag kan få mitt zelter från egen brunn...

4 kommentarer:

  1. Vilka supertjusiga glas, vad kul att du använder dem!

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Ohh,vad det skiner om dina glas.Riktig stjärnglans.Visst är det roligt att använda detta fina.
    Att dom står bara i ett skåp och blir matta gör ju ingen glad.
    Här skiner solen från molnfri himmel.Friska vindar dock..

    ha en så fin dag!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  3. Men jösses vilka fina glas. Att du törs maskindiska dem!!! Tur man inte har nån diskmaskin så man inte skulle frestas. Fast sisånadäringa fina har ju inte jag.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Otroligt fina glas! Blev lite förvånad över att de var från -69. De ser betydligt äldre ut.

    Du fyllde väl något av dem med lite bubbel idag hoppas jag?!

    Kram!

    SvaraRadera