torsdag 8 mars 2012

Kolorerade bilder

Just nu jobbar jag med några gamla bilder. Bland annat mamma som ung. Ett sånt där vackert foto som var svartvitt från början och som kolorerats efteråt. 

Det lilla fotot till höger är jag med favoritdockan. Ett liknande finns i förstoring och också kolorerat. Det roliga är att de kolorerade efteråt, men lyckades ändå pricka in den turkosa färgen som var på min stickade klänning...
I mitten mormorsföräldrar Ferdinand och Ulrika och några av de fem barnen.



Jag vet att det är vanligt att man konverterar bilder till svartvitt, eller tar dom direkt och sen använder digitala program så som Photoshop för att kolorera dom.

Men det går också att måla med akvarellfärg på utskrifter på matt, tjockt papper. Det blir jätteläckert. Mina bilder är kolorerade 1930-50 talet.

Jag skannar in bilderna och använder dem till min släkttavla. Släktforskningen goes digitalt och allt är möjligt. I min släktforskning finns nu inscannade bilder, annonser (döda, födda, gifta, förlovade) och annat smått o gott. 

Sen håller jag på med mina Berlin-bilder. Har beställt några förstoringar och det ska bli spännande att se kvaliteten då det är negativet som scannats och därifrån har jag beställt kopior. Har tänkt beställa riktiga förstoringar direkt från negativet framöver, beroende på vad dom ska användas till... 



Mittenbilden är en sk snabbutkast av en bild som är tagen 1980 från stranden till floden Ufer som är en del av ingenmansland. På andra sidan syns Östberlin. På skylten står det att det är förenat med livsfara att beträda strandkanten. Och det beror inte bara på att man kan falla i vattnet, man kan även bli skjuten...


Idag fick jag en stor bukett tulpaner, tjugo stycken, av en väninna på besök. I förrgår köpte jag en bukett också.
Det betyder att jag nu har en dröse underbara tulpaner!


3 kommentarer:

  1. Spännande projekt du har på gång! :)

    Tulpaner har man aldrig för många av!!

    SvaraRadera
  2. Vilka underbara bilder, jag älskar gamla foton!

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Foton ja, ösnkar jag hade av mina föräldrar och av mig från födsel framåt men icke.

    SvaraRadera