söndag 25 mars 2012

Ny tid, ny förkylning

Idag är den dagen som går så fort.
Man hinner knappt kliva ur sängen 
förrän man får gå och lägga sig igen.
Bara tanken att gå upp kl 4 imorgon får mig att rysa...
klockan är bara 3 egentligen.
Så kommer man att tänka länge nu: 
"egenligen är klockan bara..."

Och så vaknar man med huvudvärk, 
är supertrött trots en liten sovmorgon
och man nyser och snörvlar.
En frukost, värktabletter och nässpray senare
så känner man att man är lite på g ändå...
syrenerna vaknar

Vad göra idag då?
Ja inte skogspromenad i alla fall. Det gjorde jag igår.
Tog en tur på åsen.



Åsen, en rullstensås, sträcker sig längs 
hela den östra delen av vår gård
och precis utanför vårt sovrumsfönster så börjar marken 
klättra uppåt.

Det gör att jag, precis utanför där jag sitter vid min dator,
har en backe med hasselsnår, olika trädsorter
och så blåsippor, vitsippor och backsippor
tillsammans med liljekonvanljer och gullvivor.
Givetvis i den ordning de brukar komma ;-)

Dessutom så går den sk Eriksgatuleden precis
nedanför åsen, och vårt hus är byggt på den...
Ja inte den Eriksgatuled som nu är markerad
för vandring, utan den gamla, "riktiga" leden
mellan Jönköping och Skara.

Tanken att det färdats folk här i hundratals, 
ja kanske tusentals år
tilltalar mig verkligen.

4 kommentarer:

  1. Fy vad tråkigt att vakna upp med en förkylning. Tack. Ja hoppas att de säljer bra.
    Krya på dig.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  2. Tråkigt att bli sjuk nu när det är så mycket vackert av att njuta av ute - hoppas du blir bättre snart.
    Hur klarar du av att läsa på din iphone, det är ju så liten text, annars tilltalar det mig att ha med boken överallt liten och lätt
    Sköt om dig
    Kram
    Annelie

    SvaraRadera
  3. Hoppas snuvan fort går över..visst är det härligt med historia..är ju en so-lärare och historia är mitt ämne...har forskat mkt om Bossgård, vet att gården funnits sedan medeltiden....nu tar du och kryar på dig, kram
    Malte sjuker igen...har fått en stor böld i nacken efter en kortisonspruta som han fick för en månad sedan :( så nu är det nya mediciner som gäller...vad trött man blir...

    SvaraRadera
  4. Tänk om träd och stenar kunde berätta, vad mycket de måste ha "sett och upplevt" under historiens gång:-)
    Jag känner som du, det är väldigt faschinerande med gammal historisk miljö.
    Krya-på-dig-kram, Maria

    SvaraRadera