torsdag 29 mars 2012

Tiden... och så lite historia

Tiden läker alla förkylningar?


Jag är förkyld! Jaha, säger ni, välkommen till verkligheten.
Jamen jag är väldigt sällan förkyld.
Kan bli lite så där öm i halsen, lite huvudvärk och
sen glömmer jag liksom bort det hela.

Men nu! Herreminje. 
Jag har fått den manliga varianten.
Inte den kvinnliga, där man fortfarande, trots
39 grader, lagar mat, tvättar, plockar ur diskmaskinen
och gör övrig service.

Nej jag har fått den där
då man ligger helt utslagen i sängen
och ropar: Jag vill ha vatten, hämta! 
(notera frånvaron av fråga, detta är ett krav!)
Och där disken bygger ett högt torn på grund
av att ingen tömt diskmaskinen, utan den är full med rent.
Men det löser sig, för man tar det man ska ha där,
och till slut så borde den bli tom.
Eftersom mannen befinner sig oftast ca 20 mil härifrån
så blir det mig själv jag skriker krav åt.
Men jag lovar, det hjälper inte.
Jag är dålig på att göra som jag säger,,,,

Idag, efter div tabletter som lovar värkfrihet och feber
nedsättning, plus nässpray och illasmakande hostmedicin,
så orkar jag nog sitta en stund vid datorn.

Förresten, vet ni vad Newgate var för nåt? Som det står på klockan?
Jo först så är det en klockmakare, gillar ni klockor så måste ni kika
Och så är Newgate det gamla berömda fängelset i London.
I bruk 1188-1902.

En av de "berömda" fångarna var Mary Wade (f. 1778).
Vid elva års ålder dömdes hon till döden, hängning, 
på grund av stöld. 
I 93 dagar satt hon i Newgate, tills kungen George III
gav alla kvinnor och barn på Newgate amnesti, 
mot att de flyttade till Australien.
England hade tidigare (1787) börjat deportera sina
 fångar till Australien, då fängelserna var överfulla.

Efter elva månader på skeppet Lady Juliana var de framme i Sydney, och Mary
förflyttades till ön Norfolk, 160 mil utanför Australien.
Stackars Mary, tolv år...

Där fick hon två barn (f. 1793 o 1795) och då hennes "sambo", 
som hon bodde med i ett tält vid stranden,  försvunnit 
under en val-jakt, så flyttade hon till Sydney. Hon fick totalt 21 barn.

Vid sin död 1859 hade Mary över 300 levande släktingar och idag
räknas Mary som en av Australiens founding mothers.
Pioneering Australian Matriarch

1 kommentar:

  1. Det är bra att du inte gör som du säger, man ska vara lite obstinat ibland tycker jag och inte alltid rätta sig i ledet;-)
    Krya-på-dig-kram, Maria

    SvaraRadera