onsdag 7 mars 2012

Uppe på åsen...

Vi har varit uppe på åsen på morgonen, djuren och jag.


Först var hundarna och jag där uppe. 


Det har visat sig att vårt fårstaket inte lyckats hålla Lilleman
inne, utan han har då och då befunnit sig utanför...
Jag har letat som en galning var han tagit sig ut, och nu
var vi alltså uppe på den stora rullstensås som sträcker sig
bakom huset och genom våra ägor. Den gör vårt vatten gott, skyddar
mot de värsta stormarna (de från väster) och är en plats för 
alla de sorters blommor och träd.
Men så här de första vårlika dagarna, så är här mest 
fjolårslöv, pinnar och några tappra blåsippsblad.
Första tranorna har landat vid Hornborgasjön
men här hos oss är fortfarande snö kvar, och kyliga
men soliga dagar.

Mycket riktigt så hittade jag flera stora hål 
i det nu ganska rostiga staketet.
Det har suttit där i tjugo år och väder och vind...

Men att jobba uppe på en ås,  med
två vilda hundar i släptåg (varav en
springer in och ut genom staketet, hellycklig)
så insåg jag att de fick vara hemma när jag skulle laga...

Så Katten och jag vandrade iväg igen

Efter välförrättat värv, en massa hål lagade med ståltråd,
så vände vi hemåt. Utsikt från jordkällaren över 
uterum, lilla stallet och ser ni snön?

Sen hämtade vi posten och Katten
tycker att det är jätteläskigt med stora vägen
men följer modigt med nästan ända upp...
På hemväg är han först, men svansen i topp.

Så kan det se ut en vacker förmiddag hos mig.
Tack för att ni tittade in.

6 kommentarer:

  1. Bästa sällskap man kan få!!
    Så ni har en liten hög med snö kvar. Vi har inte haft något på ett tag nu. Nästa vecka skulle det tydligen bli konstigt varmt för att vara Mars. Ja, vi får väll se..

    Kram!!

    SvaraRadera
  2. Vilket hästjobb du uträttat idag! Nu kan du känna dig nöjd o kanske inte behöver tänka arbete på en hel vecka.
    Den snön var inte mycket att skryta om, kanske ska jag ge mig ut och fota lite snö nu....om jag orkar....
    Kram

    SvaraRadera
  3. ivriga assistenter :) Vad lite snö ni har!!!

    SvaraRadera
  4. Bra hjälpredor har du.Ivarjefall så är dom ett fint sällskap.Fast det är klart att dom kan ju hindra en i arbetet också.Nu är allt lagat och ingen kan rymma....eller...

    Ingen snö här,men det blåser riktigt kallt,så den är nog på väg igen.

    Ha det bra!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  5. Härligt sällskap du har, så stor han blivit den där lille..försöker skriva till några idag..blir några korta rader...tack för alla goa hälsningar, kram

    SvaraRadera