torsdag 12 april 2012

Idag igen...

Jag var i Göteborg idag igen...


Hade ett ärende först, på Sahlgrenska,
sen tog jag spårvagnen ner till Prinsgatan.
Ni som inte är så bevandrade i Götet
så kan jag säga att det är några kvarter
från Järntorget.

Där promenerade jag, och fönstershoppade,
ner mot Järntorget. Tänkte gå in på Panduro.
Som fanns... ja fanns där förr i tiden i alla fall...
Så kan det gå när man inte kollar upp vad som
hänt de senaste åren.
Numera finns Panduro mitt emot NK nere
på Hamngatan, fick jag veta av syster yster.



Systra min, hon jobbar
i Haga. Vi skulle luncha
ihop, vilket vi gör typ vart femte år...
(men vi rings varje vecka...)

Haga är speciellt. På 1980-talet
så började man riva och omplanera
hela Haga. Man försökte behålla en del
av de gamla husen, och de nya som byggdes
gjordes i samma stil som de gamla.  

Mina föräldrar bodde på två olika ställen i Haga
och den sista lägenheten var en nyproducerad
vindsvåning i ett gammalt hus, med en jättehäftig
takterass. Nu är båda mina föräldrar borta.
Så det blir inga flera kvällsfika med utsikt
över Hagas takåsar.

Här i Haga gick jag in i flera butiker och suktade efter nya kläder,
nya prylar och ny väska. Köpte nåt?
Jaaa då, två stycken lindblomstvålar.

Visst är de söta, de här små vaserna.
Här kunde jag helt enkelt inte välja, så det blev ingen...
Å vad jag ångrar, jag kunde ju köpt två eller fler....

Så mötte jag syster och vi beundrade varandras frisyrer, glasögon, kläder
och jämförde rynkor...hahahaha. Det var ett tag sen vi sågs, och det var värst
vad vi blivit... hmmmm... gråhåriga.
Vi åt lunch på en indisk resturang, och jag åt lammfärs med koriander
och så ett naan-bröd. Gott. Mättsamt.

Sen blev det att vinka bye till systra
och hoppa på nästa spårvagn till city.

Tänk vad det är praktiskt med kommunala färdmedel.
Det är vi inte bortskämda med här på vischan, där det går
en busstur till stan, en tur hem och ingen på sommaren...

Sen vandrade jag runt nere i city, kollade här o där.
Köpte nåt?
Ja då. Storhandel...haha. 
Ett set med pigmentbläckpennor på Panduro.

Sen var jag trött, mätt och längtade hem...
Skönt att vila trötta fötter på tåget, lyssna vidare
på Norah, Adele och Frida Hyvönen, en ny bekantskap.
Älskar hennes Dirty Dancing. Lyssna på texten.

6 kommentarer:

  1. Åh vilken mysig dag tillsammans med syster.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  2. Vad härligt du måste haft det! Att fönster shoppa är fint det med. De där vaserna hade fått komma hem till mig med. Saknar att shoppa i Göteborg och Haga framförallt. Nu fick du väll lite ny energi kan jag tro : ) Hade jag fått.. Fin musik "du" spelar för oss med..

    Kram och trevlig helg!!

    +mia

    SvaraRadera
  3. Kul att fönstershoppa å luncha med systern! Ha en fin helg! Kram Iréne

    SvaraRadera
  4. Låter som en perfekt dag.
    Men du en buss till stan å en tillbaka, vilken är stan? Falköping eller? Eller kanske Jönköping?
    Trevlig helg
    Barbro

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig dag!
    Gillar dina bilder skarpt!
    Go fredagskväll på dig, kram Evelina

    SvaraRadera
  6. Vilken mysig dag! Jag tycker verkligen jätte mycket om Göteborg, speciellt Haga. Synd att det är så långt bort!

    Kram

    SvaraRadera