fredag 27 april 2012

Nattligt äventyr

Jodå, Lilleman får numera sova i nya soffan...

Idag fick vi en rejäl sovmorgon. Det beror väl mest på att jag mitt i natten klev upp ur en varm skön säng, lastade in hundar i bilen och gav mig iväg och hämtade mannen.

Han är långtradarschaufför, och han hade varit på en långkörning tillsammans med sonen. För ni som inte vet, så är det med lastbilskörning hårt reglerat av sk kör-och vilotider. Det betyder att man med hjälp av en  färdskrivare mäter upp all tid man kör. Och den tid man stannar, äter och vilar.

Och nu hade deras körtid tagit slut. De blev helt enkelt tvungna att stanna efter vägen. En timmas körtid saknades så det var bara för dom att stanna bilen och sen vänta de nio (9) timmar som krävs för vila.

Jag väcktes vid ett (sovit två timmar) och lastade in, först något förvirrade, sedan glada, hundar i bilen. Varför hundarna med? Jo de älskar att åka bil och jag var dessutom rädd att de skulle riva huset ifall de inte fick åka med... Dagtid är en sak. Mitt i natten en annan... Lilleman är dessutom lite mörkrädd...

En timma senare plockade jag upp mannen. Sonen sover kvar i den välutrustade lastbilen och fortsätter själv sista biten efter de nio timmarnas vila. Det är lite "surt" att ha kört långt upp i Norrland och inte få köra sista timman hem och sova med familjen... Men de är väldigt noga att följa lagen, för annars kan de vinka adjö till sitt levebröd.

Vid tretiden i natt var vi alla hemma. Mannen, de glada hundarna och jag. Vi stupade i säng och sen sov vi alla jättegott.

Tills kl 07.30 då Lillemans mage protesterade och gårdagens pinnar kom upp på vardagsrumsmattan...

Sen somnade vi alla om igen. Idag blir nog en skön, slapp dag för oss alla.

Så när ni ser långtradare på parkeringar här och där efter vägen, så beror det på att deras körtid har tagit slut och de måste vänta ett antal timmar innan de får köra vidare... hur nära de än har hem...

Här är ett gammalt foto på Rottis som är taget av dotter Madeleine. De är uppe på åsen. Min favoritbild på honom.

 

5 kommentarer:

  1. Jaså du är ute och nattsuddar du ;o)) Hundar brukar ju gilla såna där äventyr, så dom var säkert bara glada och mannen var väl nöjd att få komma hem förstår jag.
    Ha en riktigt fin helg nu!
    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är nog bra att följa lagar och bestämmelser, men nog måste det ju kännas lite bökigt ibland...

    SvaraRadera
  3. Vilken natt ni fick vara med om, hoppas sonen kommer hem ordentligt efter sin vilotid!

    Nu önskar jag er alla en riktigt mysig helg!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Vilka nattliga äventyr ni är ute på. Måste kännas hemskt att vara så nära hemma och inte få köra. Bra med bestämmelser men måste var stressande också när an är nära hemmet.

    Tur du och hundarna kunde rycka ut...snart bloggträff:)

    KRAM Helena

    SvaraRadera
  5. Kanske en ny melodi..att gå upp efter ett par timmar..jag har ju vant mig vi det...men nu verkar han bli sitt gamla jag igen..tack o och lov....så ni ska huset fullt utav jyckar..lycka till...:) ha en "skön" helg kram

    SvaraRadera