tisdag 3 april 2012

Stora planer, men funkar det?

Så här är det...
Vi har en utbyggnad på vårt hus.
Den har funnits här några år.
Vi har pysslat lite då och då med utsidan,
och nu är den i stort sett klar förutom en trappa
upp till dörren.
Den ska gjutas i sommar.



I alla fall...
nu till helgen tänkte vi dra igång med insidan.

Insidan är planerad till att bli
ett badrum  (fönstret till höger)
och så matrumsdel till köket
alltså öppna upp nuvarande kök
för att kunna komma ut till utbyggnaden.

Varför har vi väntat?
Mest för att jag, ja just jag, har känt att resten 
av huset ska bli beboeligt innan vi börjar där ute.

Så vi gjorde klart köket förra våren, tänk vad tiden går.
Sovrummet fick bli ett litet matrum och 
TV-rummet blev sovrum med nya, goa sängar.
Och så flyttade vi in i salen och gjorde TV/vardagsrum
istället för "Finrum" som man hade förr i tiden.
Ny soffa, nytt soffbord och böcker i färgordning i
hyllor som bytte vägg.

Både mannen och jag är uppvuxna på den tiden,
då man hade ett finrum som endast beträddes
vid högtidligheter och när man hade främmande
som skulle skrytas lite för,,, typ. 
Vi ungar fick oftast äta i köket vid högtidligheter,
vilket vi inte hade nåt emot.
På vår tid... så umgicks barn med barn, och
vuxna med vuxna, och kanske på semestern
så gjorde man nåt tillsammans.

Känner nån igen sig? Eller tycker ni 
att det låter helt förskräckligt?
Vi var nöjda (mannen och jag har nästan
identiska uppväxter men i olika delar av landet)
med att ha massor av kompisar, leka ute jämt, 
och dela rum med syskon.
På nåt sätt måste vi fått tiden att gå, trots
att vi saknade TV 
(jodå det fanns, men inga program för oss knappt)
datorer, dataspel och mobiltelefoner.
Vi lekte ute i stora gäng, som gråsparvar, på gården.
Vi cyklade, åkte skidor och skridskor och lekte gömma
och hoppade gummiband och hage.

Nu har jag försvunnit lite från ämnet, känner jag.

I alla fall...
så ska vi, nu i helgen, börja jobba med insidan.
Av utbyggnaden alltså *fniss*
Vi ska isolera och lägga golvspånskivor.
Vi ska fixa till krypgrunden under.
Vi ska sätta upp en innervägg, isolera o gipsa.
Vi ska fundera ut var vi ska ha elen 
(jag ritar lite på placering och belysning nu)
Kanske sätter vi in dörren till badrummet om vi hinner
men om jag tror rätt, så blir vi glada om 
golvet i badrumsdelen blir klart.
I resten, matdelen av köket, blir det ett grangolv.
Jag hittade ett parti jättetjockt spåntat grangolv
för nästan inget, så det lägger vi in där.

Vi diskuterar för och emot klinker/kakel eller mattor på vägg/golv.
Ett gammalt trähus som rör sig är inte ultimat för kakel, även om 
det är supersnyggt. 
Jag röstar för mattor, jag, även om det inte är så "coolt".
Men attans praktiskt. Och det finns ju snygga...
Ångdusch och toa är inköpt redan, och jag håller ögonen öppna
för nåt snyggt i handfatsväg.
Fy sjutton vad kul det ska bli!

3 kommentarer:

  1. Glad Påsk önskar...Tre Tanter!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag känner igen mycke av det du gjorde som barn.För oss som hade gård,var det nästan alltid något man skulle hjälpa till med.Det var bara så.
    Men vilket projekt ni har på gång igen.Spännande.
    Jag är glad att det inte är här.Men det finns ju alltid nåt på gång..

    Ha en god kväll!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga projekt ni har på g igen.,,ska bli himla skoj att få följa,,,nog känner jag igen den uppväxten alltid, tycker den var helt okej :) ha en skön kväll, kram

    SvaraRadera