onsdag 25 april 2012

Vintergrönan blir blå

Vintergrönan
Vinca Minor
i backen här utanför 
börjar få små knoppar
Några har slagit ut men 
det är ännu för tidigt
för den där härliga doften
som brukar komma från den 
på eftermiddagarna.
lite svårt att få skärpa, såg jag...

Hundarna älskar den.
Igår låg Lilleman och åt på en pinne
i den härliga grönskan
Plötsligt så luktade han lite
på det gröna och började 
rulla runt i det härliga
så mycket att han 
rullade ner för slänten...
som ett barn i kälkbacken
eller på blomsterängen.
camoflagefärgad

Hasselsnåret och kojan inuti 

blir bara större och större
för varje år.
Det är egentligen en rullstensås
eller en utlöpare 
som slutar precis vid huset
och där har vi underbara
Vintergrönan, hasselsnår,
vildrosor och massor av skogshallon.
Vem behöver en trädgård då?
kompisar i vintergrönan

Lesser Periwinkle

heter Vintergrönan på 
engelska
Visst är det ett rart namn?

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Vilken fin natur dom har hundarna.härligt att få tumla runt i växter som doftar gott.
    Jag såg igår när vi var ute och gick att det hade slagit ut någon blå blomma av vintergrönan.Kommer ihåg att vi som barn brukade krypa i buskarna och försöka plocka nån blomma....det är i grannens skogsdunge...så vi skulle inte synas heller.Nån liten blomma blev det..men dom är ju lite sega i skaftet,så det var inte lätt.

    Jag har jobbat ikväll och börjar kl.07 imorg så nu är det liggdags.

    Ha en god natt och bra morgondag!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag har inte heller gröna fingrar.
    Jag tror att mina blommor inte får tillräckligt med kärlek, omtanke och näring.
    Men i år lyckades jag att övervintra mina mårbacka pelargonier iallafall.
    Du får ha det bra fast det regnar!
    Kram Anette

    SvaraRadera