onsdag 30 maj 2012

En ny leksak på nätet +#



Nu har jag hittat nåt nytt roligt.





Visserligen har jag haft det
ett tag, men inte förrän nu
så har jag blivit lite mer aktiv.

Har varit runt lite här hemma
och fotograferat med min iPhone
och så trixar man lite och laddar
upp på sitt eget album på Instagram.
Det finns lite filter och ramar och så
det roliga tilt-shift 
som gör saker med djupet på bilden.
Kolla in här! 
En massa fina bilder med tilt-shift

Twittrar man så är det enkelt att dela
bilder direkt, och även till Flickr och
Facebook.

Många använder Instagram som en slags
visuell dagbok.

Man delar med sig av sina egna bilder
och upptäcker andras bildberättelser.
Motivet och tillfället är viktigare än tekniken.

Givetvis är Instagram gratis
och finns både för iPhone (Appstore)
och Android.

Man kan kolla på datorn 
och se sina egna och andras
bilder, se vad som är senast och vad
som är Favoriter genom att
gå in på Webstagram.
För det krävs ett Instagram-konto.

Att använda sk hashtags dvs tecknet #
före något är också nåt som jag börjat lära mig.

Används speciellt på Twitter och 
på Instagram och kan jämföras med etikett.

Hashtag är en symbol, eller kod, som 
gör att sökmotorerna kan hitta och lägga i kategorier
de nyckelord som vi skriver för en bild.
I vanliga fall så söker sökmotorn (Google mfl)
efter specifik text, men i bilder så sökes
då dessa hashtags istället.

Exempel:  #foto av min #katt i #trädgården
så vet sökmotorn att bilden föreställer en katt i en trädgård.
Söker man på katt så... ja ni fattar.

Om jag vill hänvisa till mitt Twitternamn 
så blir det @elsamariannes.

# är alltså för nyckelord (saker, händelser mm)
som beskriver en bild.

@ är för kommunikation, dvs en adress,
i det här fallet kommunikation 
med mig på Twitter: @elsamariannes

Ett litet exempel:
Twitter var full av tweets som hashtaggades 
#esc2012 
och sökte man på detta så kom alla
tweets upp som handlade om just detta...

Ja nu får ni som tycker att jag är en nörd
vatten på kvarn... eller hur?

Jamen så klart man ska utnyttja allt roligt
som man kan ha med sin dator och mobiltelefon?

If you can´t beat them, join them!

Som sagt, ni kan hitta
elsamariannes (glöm inte s på slutet)
på Blogger/blogspot
på Instagram
på Twitter
MEN 
på Facebook heter jag EM Andersson
baradärföratt



5 kommentarer:

  1. Det låter svårt...Är imponerad av dina kunskaper.
    Jag är nog inte rätt inställd.Får försöka klara mig ändå.

    Ha det så bra!
    Kram margareta

    SvaraRadera
  2. Jisses vilken utbildning man får här... Kan du inte göra en bok, så man kan slå upp när man får problem...:))
    Det var jätteroligt att träffa dig på bloggträffen, och nu har jag lagt till så jag kan följa dig, men jag använder Bloglovin, i fall du undrar...
    Vi hade hur som helst väldans trevligt tycker jag.
    Och du ville bli min vän på FB, och jag har svarat på det, men jag är sällan där och kikar. Har liksom inte riktigt tiden till det.
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  3. Du är en fena på sådana dära krångliga saker :) lycka till i helgen, kram

    SvaraRadera
  4. Här fick vi en utbildning som heter duga! Om jag sen kan ta åt mig den är ju en helt annan sak....!! Hoppas nu din Vip-loopis blir bra å det är fint väder, jag håller tummar för strålande solsken! Kram Iréne

    SvaraRadera
  5. Jag hade det men tog bort det för ett tag sedan. Använde det aldrig..

    MEN!! Vad duktig du är med din diet!! Håll ut! Det visar sig snart.. Jag pillar i mig några få kolhydrater numera. Jag mådde inte väl helt enkelt. Man var pigg ibörjan, men sedan kom tröttheten bara PANG! Ja, men idag känns det bättre. Tack och lov..

    Ha det fint!
    Kram!

    SvaraRadera