måndag 21 maj 2012

Guldkornen

Nog har jag några favoriter som jag 
tänker ha med på min Loppis.

Nu undrar ni nog varförihelafriden
människan säljer grejorna, om hon
nu gillar dom så mycket?

Jo, jag vet inte om jag sagt det förut,
men vi har en massa saker som ligger 
överallt. När man kommit upp
i min aktningsvärda ålder så 
har man lyckats ärva en hel del saker.

Eftersom alla i släkten vet att jag är/var
en prylsamlare av rang, och dessutom
gott om plats hemma, så har jag varit den
som fått "det som blev över". Ni vet sånt
som de andra inte har plats för, eller så
har grejorna varit för gamla (?).

Så har jag ju bevistat hundratals, säkert,
auktioner och loppisar under åren.

Det gör att våran gård snart ser ut som
om den ska spricka i sömmarna ;-)

Målet är att det ska finnas lagom mycket saker
i ladorna, och i lådorna. Vad är lagom? Ja det
återstår att se...

En av favoriterna är den här kofferten.

 


Den är ganska hög, klädd med rosaröd
sammet/ludd, och framsidan går att fälla ner.
Lite dammig på bilden, men fin inuti.
Visst är den läcker?




Har forskat lite, det finns en etikett inuti.

Namnet Fritz Kronker som står 
på tillsammans med  Göteborgs
Reseffekt Fabrik var broder till 
  ägaren C. F Kronker
som köpte 
Göteborgs Reseeffekt Fabrik 
1928.
Fabriken låg någonstans i Örgryte.
Deras far hette Christern Jörgensen Kranker
(med a)
och kom från Danmark.
(Ibland har man nytta av 
sina släktforskningskunskaper...)




Jag hade tänkt mig 700 kr för den. 

1 kommentar:

  1. Hallå där!!
    Du har fått ihop hur mycket som helst ju! Påminner om saker jag rensade ut hos min farmor. Känner igen en hel del du visat, och en del finns på min vind nu. Allting går i arv : )

    Kram!

    SvaraRadera