tisdag 31 juli 2012

Är det på riktigt?

Har vi blivit skvatt galna?

Att gå från mysiga gamla möbler
till ultramodernt...

Så här mitt på blanka förmiddagen?
Haha, det var vi, mannen och jag, som 
satt och spånade om det ultimata 
TV-rummet.

Vi har sagt att, ja eller jag har sagt att
nästa gång blir det 
60 tums TV. (Vi har 50 nu) Minst! och 3D och alla tekniska
färdigheter så att jag kan visa filmer o bilder o spela
musik från mina diverse Mac-prylar (iPhone, iMac och iPad).
Högtalare (trådlösa givetvis) överallt.

Och hur skulle vi sen sitta?
Ja det skulle vara en i sån här.


Charles Le Corbusier LC4 Chaise Lounge


Jag tänkte mig en vit... eller en svart...
ja vi får väl se. Mannen vill ha en svart.

Sen antar jag att vi får sätta handtag ner från 
 taket för att ta oss upp ur stolarna.
Men det är ett senare problem...

Jo just ja
ett bord behöver vi
att ställa drinken...

Eileen Gray Justerbart Bord E 1027





Allt från infurn.com


Sen kommer vi till ursprunget.
Le Corbusier var, som vissa säger, modernismens grundare.
Han hade väldigt annorlunda åsikter om hur vi skulle bo.
Nu pratar vi 1920-talet...
Han åsikt
ett hus borde uppfattas, konstrueras och produceras på ett rationellt sätt (precis som bilar och flygplan), och att traditionella, irrationellt planerade och konstruerade hus helt enkelt omintetgjorde löftet om den nya tidsålder och det angenäma liv för alla som maskinen kunde medföra
anammades till fullo av den rumänska diktatorn
som jag skrivit om tidigare

Nicolae Ceaușescu

 

Le Corbusier tyckte också att 
 fåtöljer var arkitektur, soffor var  Bourgeoisie (borgerlighet, motsats till arbetarklass)
 

Nu får det vara hur det vill med Le Courbusier och hans
affärer med Mussolini, Vichy-regeringen och Hitler.


Jag tycker ändå att stolarna är helt fantastiska.

4 kommentarer:

  1. Det blir ett riktigt spacat tv rum det! Läckert!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Sen...när du får klart ditt tv-rum, kan du väl slå en signal så kommer jag över och provligger dom sköna fåtöljerna. Vi tar en torsdag, så kan vi titta på Ernst i din stoooora tv :o))
    Dröm vidare och må så gott!
    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  3. Hehe vad roliga ni är! Det är härligt när man förvånar sig själv! Men oj vad vi ligger i lä, vi har bara 40-tumsteve! :-) kram!

    SvaraRadera
  4. Det kommer bli härligt! En betjänt också som kan blanda drinkarna åt er och komma med lite mat då och då? ;)

    Det var längesen jag var här, undrar om du fallit bort från mina sidor, måste kolla.

    Ha en bra dag! Kram Marie

    SvaraRadera