torsdag 26 juli 2012

Årets första egna...

...hallon från växthuset.


Om jag åt upp det?
Nepp, det gav jag till Lilleman.

Mindre än fyra veckor kvar
på min diet. Inte ens
ett litet ynka hallon ska
slinka ner.

Lilleman älskar allt vad bär heter
och håller nogsam koll på
hur långt blåbären kommit i den skogsdunge
som finns innanför hans stängsel.

Men hörni, visst är det hemskans
varmt?
Speciellt om man ska hålla
på och göra nåt nyttigt.

Här fläktar nästan inget, och 
termometern visar +34 grader i solen.
Nu skulle man ligga på en badstrand,
eller vara i en båt, eller nåt annat svalkande.

Inte stå på huvudet i gamla grejor
uppepå en het lagårdsvind.

Ja, jag vet. Jag borde gå upp
i ottan och passa på medans det är svalt.
Men... det gör jag alltså inte.
Jag gnäller.
Som vanligt.

Hoppas bara att ni är många 
som kan njuta av detta
härliga vädret.

Själv häller jag upp det fjärde
halvlitersglaset med isvatten
för dagen.
Ändå är det inte middag ännu...


3 kommentarer:

  1. Hejsan gott ser det ut det där hallonet..ja för varmt är inte skönt
    lagom är bäst men det får vi ju inte eller hur..Jag har ju kol och då är det inte bra med för varmt och inte för kallt heller.
    Ha det bra
    Kram Rosa

    SvaraRadera
  2. Så klart den där lille skulle få hallonet :) här njutes det utav ett par lediga dagar...snälla svägerskan jobbas om stand-in, ha de, kram

    SvaraRadera
  3. Haha du gnäller på ett väldigt fint och charmigt vis, tycker jag. Klart man får! Jag har inte tagit vara på vädret så där värst heller, är ingen soldyrkare (jag TÅL helt enkelt inte sol) men lite lagom doser går bra. Vad mysigt att Lilleman gillar bär och vilken ära för honom att få första hallonet. Får mig att tänka på vår förra hund som älskade blåbär - minns en gång när mamma och jag plockade blåbär och hade Maggie med (cocker spaniel) och precis när jag täckt botten av min hink med blåbär kom Maggie och körde nosen i den - sopade rent! Skitvovve! :-)

    SvaraRadera