tisdag 24 juli 2012

Man tager vad man haver...

Ett besök på ÅVC i grannbyn...

Hela dagen har jag gått o pysslat
i lagårn och sorterat sånt
som går att slänga där.

Vi har källsortering och egen
kompost, vilket gör att vi har
väldigt låg kostnad för sophämtning.
Och det känns väldigt miljvänligt. 
Men visst är det jobbigt ibland...

Vi brukar åka iväg till "stan" och stora
ÅVC men idag tänkte jag att det 
är lite "trevligare" att stå i skogskanten.

Det är den vanliga by-stationen
som "tar" papper, metall, glas
och tidningar. 


Det tyckte jättegänget getingar också, 
som slagit sig ner i den vita pumpan
där vitt glas skulle slängas.

Givetvis hade jag mycket vitt glas.
Ni vet, glasburkar som det varit 
skivad gurka i, soyaflaskor, mm mm.

Stoppade i en liten flaska och blev
genast överfallen av ett stort gäng 
ilskna getingar.

Fort fram med en stor rödbetsburk
och pang in i hålet när de hade återvänt
tillbaks till sitt (troligtvis) bo.



Så kunde jag alltså ägna mig
helhjärtat åt slängandet utan att 
få "hjälp".

Vad jag gjorde med det vita glaset?
Det åkte med hem igen och hamnade
på flaket till lastbilen. Det får följa med
nästa gång vi åker till "stan" och återvinner.


1 kommentar:

  1. Vi verkar ha samma system när det gäller sopor fast vår tipp ligger inte i stan utan uppe på ett berg med världens vackraste utsikt över hela kusten, där har man träffat mitt i prick när det gäller att välja plats.
    Men kompost har vi och låg kostnad för sopor, det är skönt. Och komposten ger väldigt fin jord, den är som smör när den är klar!
    Agneta kram

    SvaraRadera