onsdag 26 september 2012

Det blir mycket mat...

Nu blir det mycket mat på min blogg, har jag märkt.
Jag kanske ska sälla mig till mat-bloggarna...?

I alla fall...
så igår så gjorde jag en rotsaksgrej i ugnen igen.



Så himla gott och enkelt. Lite olja på (raps och oliv).
Jag körde varmluftsugn 200 grader i en halvtimma,
sen satte jag på vanliga ugnen i en kvart för
att få lite mer färg.
Vi lade grönsakerna så här för att jag enklare skulle
kunna se vad som var vad, och väga därefter.

Till detta hade vi stekt fläskfilé i bit
och på dem så hade vi 
bild: philadelphia.se
Och så:
Grönsallad.
Isvatten.

Min portion:
150 g fläskfile
2 tsk Philadelphiaost
120 g potatis
resten grönsaker...


*Potatis, färsk.
Var förr vår viktigaste C-vitaminkälla.

*Sötpotatis (Yams)
som är flerårig, krypande perenn ört, endast avlägset släkt med potatisen. 
Har odlats i 5000 år, tror man. Innehåller mycket A-vitamin.

*Rödbetor.
Sänker blodtrycket. Ökar syreupptagningen i blodet
och renar det. Stimulerar bildandet av röda blodkroppar.
Första gången vi testade ugnsrostade. Mannen gillade, jag "sådär".

*Jordärtskockor
en ny favorit hos oss. Annorlunda smak.
Fiberrik. Innehåller Inulin, som är nyttigt i lagom mängd.
Banan innehåller också inulin.
Inulin är en Prebiotika, som används som föda till de nyttiga
magbakterierna.

*Morötter
sänker blodfetter och blodsocker. Bra för synen och huden.
Jättegoda ugnsrostade.

*Sparris
köper gärna påse med djupfrysta bitar av grön sparris.
innehåller en massa nyttigheter  bla  folsyra, inulin och K-vitamin.
Och aminosyran tryptofan som behövs för hormonet serotonin, 
som motverkar depressioner.
Sparris innehåller puriner, som kan medverka till njursten, 
så man får vara försiktig ifall man lider av problem med njurarna.

Obs! Denna blogg innehåller bara produkter som jag gillar.
Inte som jag får betalt för att visa.
Och så ber jag om ursäkt ifall jag har fel ibland...

2 kommentarer:

  1. mmm gott! Ugnsrostade rotsaker och grönsaker är bland det godaste som finns! Lyx!

    SvaraRadera
  2. Jag bara älskar philadephia i alla former. Det får liksom allt att bli gott :D

    SvaraRadera