söndag 2 september 2012

Gåtor...


En riktigt gammal bröllopsklänning...
hittade jag i mina gömmor.

Vem har burit denna? Det är en gåta.
Varifrån kommer den? Gåta nr 2.
Vad ska jag göra med den? Gåta nr 3.

Vet alltså inte varifrån den kommer, eller
vem som burit den. Den som haft den
har varit kort, smal och det borde ha varit
på 1940-talet. Eller kanske tidigare.
Ingen i min släkt, vad jag kan se på foton jag har...

Den är i ett sidenliknande (kanske äkta) material,
och är handsydd.
I halsen sitter små spiraler som
ska göra att små flärpar ska
sticka upp på sidan av halsen.
Ryggen har massor av klädda knappar
och den har ett litet släp.



Till denna har jag även en två meter
lång brudslöja med broderier.
Den är oval och framtill på 
"huvuddelen" har man broderat så att
den ska forma sig efter huvudet.
Antagligen så har man haft sk
orangeblommor i en krans över...
Eller vad vet väl jag?


Jag vet inte heller vad jag ska göra med den...
Tips, någon.
(Jag är redan gift, och det blir aldrig min storlek)

10 kommentarer:

  1. Vilket annorlunda fynd att hitta i sina gömmor : )

    Kram

    SvaraRadera
  2. Har du frågat din man, han kanske har varit gift några gånger innan.....skojar.

    Ja, vad gör man av en gammal brudklänning, gardiner? Säljer den på auktion, nej, jag vet inte....

    Jag gjorde förresten en kommentar extra i förra inlägget. Om kyrkan och bergen.

    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. woow..suerfin :)
    tja vill du inte ha den så sälj den,,,,,,,
    å missa nu inte......

    B
    L
    O
    G
    G
    P
    A
    R
    T
    Y
    T

    fortsätter......
    mängder med fint att se :)
    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvaraRadera
  4. Vilket fynd du har gjort. Spara den till eftervärlden, den blir ju snart ett museiföremål, helt fantastisk tycker jag.
    Jag har kvar min brudklänning, tar fram den ibland , känner och tittar på den och minns dagen då den användes....
    Tack för den uppiggande kommentaren, ska absolut testa ICA doftljus!

    SvaraRadera
  5. Hade jag hittat den så hade jag sparat den men alla kan ju inte vara lika förtjusta i gamla saker med historia som jag. :)
    Om du inte vill behålla den så sälj den på tex Tradera så att den kommer till användning.

    Kram, kram

    SvaraRadera
  6. Vilka fynd du gör...Fin klänning men underbar slöja som jag gärna hade haft på mitt bröllop :).
    Vill du inte spara klänningen tror jag tradera är bästa stället för den.
    Ha de så bra, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  7. Åh vad häftigt! Man börjar direkt fantisera om vem som burit den. Jag skulle också spara den för eftervärlden, antingen i egna släkten eller erbjuda den till någon som vill använda den. Kram!

    SvaraRadera
  8. Vad spännade.. :)
    Jadu, vad ska du hitta på med den.. Spara den till barnbarn?
    Go söndag på dig!
    Kram Evelina

    SvaraRadera
  9. jättefin klänning..spara den skulle jag göra

    Kram Rosa

    SvaraRadera
  10. Först, varmt tack för din goa kommentar hos mig :)Nu mår jag bättre!
    Ja det var en vacker brudklänning, du var säkert alldeles bedårande i den :)
    Kanske har du nån i din närhet som går i giftastankar och som kan tänka sig att ärva den efter dig??
    Du får ha det finfint
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera