söndag 30 september 2012

Onödigt kvinnogöra? Javisst!

Många kanske tycker att det där med att mangla är väldigt onödigt. 
Och jobbigt. Och kanske svårt?

är duken för lång så hamnar den under mangelduken till slut...

Min man hittade den ganska moderna mangeln
på en loppis för en massa år sen.
Han visste att jag drömt om en, eller egentligen
en sån stor jättemangel med stenskiva.
Men de är svåra att få tag på
och omöjliga att flytta på.

Så jag fick den här lite mer lätthanterliga saken.
Har använt den så mycket.
Älskar känslan att lägga in fint vikta
linnehanddukar i skåpet.
Finns det nåt bättre än linnehanddukar?

Det är materialet lin
som blir så bra när man manglar.
Mangeln trycker sönder linet
och strukturen blir slät.

Man tvättar och hänger, och
när det är så där lagom fuktigt
så manglar man.

Har det hunnit torka så får man dänka.
Eller jag sprutar vatten på, egentligen...
Så får de fuktiga grejorna ligga i en plastpåse, 
helst över natten. Det gäller att ha tid
att mangla dagen efter, annars möglar det...

Nu hoppas jag att det finns plats för 
mangeln på det nya stället. 

Brevlådorna har kommit upp.
Vilken är våran? Inte uppmärkta ännu.
Jag tror den längst till vänster.
Vi ska bo i A. Huset har A-E

Jo vi var där idag igen. En liten tur...
lämnade grejor i magasinet
och passade på att äta lunch på
Westgården, som hade sin sista öppna dag
den här säsongen.
Fiskgryta. Supergod. Alltid god mat där...

Ser ni den svarta grejen bakom lådorna? 
Det är en belysningsstolpe :-)
Jag tycker det ser ut som en gubbe som står
givakt...hihi.
Detta är den övre ingången till huset, så
vi tar trappan ner för att komma till vårt.






8 kommentarer:

  1. Jag har också en elektrisk mangel, som däremot inte blir använd så ofta, trots att jag har en massa ärvda linnehanddukar...
    Det blir strykjärnet istället.

    Kram från Finas mammis

    SvaraRadera
  2. Åh det finns en mangel i huset där vi bor men jag har aldrig använt den. Egentligen borde man mangla lakan, de blir ju så sträckta, fina och goa då. Jag minns att brukade titta på när mamma manglade i källaren. Och huset vad fint det blir! Ni får egen postlåda - något jag länge drömt om! Jag tror vi får postfack innanför porten..

    Jag svarade i min blogg men vet inte om du ser där (inte alltid man går tillbaka och läser fortsatta kommentarer) Angående Ikeasoffor så är jag glad att ni hittat en bra. Vår allra första var jättebra och den hade vi i sju år. Då hade tyget spruckit sönder men att sitta i var den fortfarande jättebra. Men våra lädersoffor sen har varit skit. Första blev som att sitta i varsin grop efter knappt tre år. Totalt nersutten. Den reklamerades i våras och vi fick en ny, också läder. Jag har aldrig tyckt om den. Den kan aldrig bli som vår fina, fina Karlstad vi hade innan. Så snart byts den nog ut den ned. Har typ hittat drömsoffan... Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag saknar mangel. Har aldrig haft någon. Men du gör prcis som min mamma gör för hon manglar nog allt tror jag ...=)
    Kanske skulle jag önska mig en i julklapp.
    Ha en skön Måndag.
    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Jag är en manglare, har alltid manglat och kommer att mangla så länge jag kan. Det började med jättestora kalla mangeln i innerstan och sen har det fortsatt, fast med mindre saker, men manglar gör jag! Absolut. Att krypa ner i nymanglade alldeles platta lakan slår väl det mesta....
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Jag håller med dig om den härliga känslan av nymanglat! Jag jobbade på ett litet tvätteri för många år sedan, och det var väldigt smidigt att kunna ta med sina egna linnedukar när de skulle manglas (3-metersmangel)! Blev helt perfekta!

    Har haft en lite jobbig tid med en ponny med fång, och som inte svarade på behandling. Så jobbigt att se när de har så ont!
    Nu slipper hon dock ha ont mer, och vi har fått hem en busig liten minishettishingst som sällskap till den andre:-) Hej vad det blev livat i hagen!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Jag hade också en sådan mangel en gång i tiden och det bästa är att lakanen inte tar sån stor plats i byrån.
    Jag förstår att du går som i ett lyckorus. Vad härligt med ett nytt fräscht hus.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  7. Hej vännen! En mangel har jag men använder nästan aldrig, tyvärr Kan bli någon duk då å då! Fast man skulle ju göra det mera, för när något är manglat så tar det ju mindre plats! Ser med spänning fram emot eran flytt! Kram Iréne

    SvaraRadera
  8. Har ingen mangel själv ..men manglar ibland i jobbet hos brukarna ..det blir en stor skillnad.

    kram Rosa

    SvaraRadera