måndag 22 oktober 2012

En tur till Götet...

Igår tog vi en liten tur till Göteborg.
Det är betydligt närmare dit nu, och bättre väg.

Ett besök hos syster yster med familj och ett
sånt däringa byte av felköpt grej stod på listan.

Det sista åtgärdade vi snabbt och sen blev
det en fika hos syrran. Alltid trevligt.

På vägen hem så tog vi den "långa/fina" vägen
dvs via öarna Tjörn, Orust, Malö, Flatön och Ängön.
Ängön har pga landhöjningen vuxit ihop med Flatön.



Malö känner man väl igen, Malö strömmar och Maj på Malö.
Evert Taube gjorde Maj på Malö och texten börjar:
Goddag herr Handelsman Flink...

Handelsman Flink finns fortfarande kvar på Flatön.

De två färjorna är sk linfärjor. Färjorna har två linor
som ersätter roder och ser till att färjorna dras över
vattnet. Miljövänligt. Tyst. Stilla.

Vädret igår var verkligen härligt. Nästan vindstilla.
Och eftersom det nu är i stort sett turistfritt, så 
är det tyst... inga sportbåtar ute, bara sjöfåglarna...

Idag är det molnigt, men inget regn. Tack för det!
Jag packar upp kartonger med böcker...
pust....

Undrar ni hur det går med vikten? 
Joho-o då, det går utmärkt, tack.

Jag äter, och går ner fortfarande.
Inte supersnabbt, men lagom.
Nu är det över 25 kg...
Och måttbandet visar 
häpnadsväckande låga
siffror.
Känner knapp igen mig själv.
Är så lycklig över mitt nya liv.
Både ny kropp och nytt boende.

En sak är svårt, men roligt svårt.
Köper inga kläder nu, för jag vet att
jag fortsätter så här tills det tar stopp.
Och det kommer det att gör tids nog
när min kropp behöver just det antal kalorier jag äter...
Så ibland ser jag nog lite lustig ut, med gamla
plagg som hittats i garderoben och som 
inte är alltför stora...
Ja herregu vilket i-landsproblem...





12 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder. Jag är lite avundsjuk på dig som bor så nära kusten.

    Ha en bra dag!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder du har tagit. Det är verkligen en vacker sträcka ni har åkt.
    Du ska veta att jag beundrar dig för din karaktär med din vikt, du är och har varit enormt duktig.
    Ha de nu så gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  3. Undrar just om jag skulle känna igen dig om vi träffades. Förmodligen inte. Du bor i så vackra trakter så man tror knnappt att det är sant.
    Kul med en utflykt till Göteborg. Jag sitter just och försöker planera in en tripp dit ner innan jul. Vi får väl se hur det går. Varenda helg verkar vara fullknökad :o))

    Ha det så bra och må gott!

    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  4. Tänk ,jag bor så nära alla dessa öar men har bara varit på Tjörn!
    Så dåligt, vi måste ta oss i kragen..........
    Min man är ju "Göteborgare" men tror knappt han varit ute på så många av öarna heller.
    Konstigt det där..........

    En kram till dig för din fortsatta viktminskning,
    Anneli

    SvaraRadera
  5. Så vackert! Och vackert väder! jag förstår din glädje, måste kännas underbart med ny kropp och ny bostad. En nystart sitter som en smäck ibland, du! Kram!

    SvaraRadera
  6. Vad mysigt att åka på upptäcksfärd! Vi har mycket att se i Sverige, det gäller bara att ta sig ut! Många gånger sitter man inomhus och ugglar istället för att hitta på något. Fast bensinen är ju så dyr...
    Finas mammis

    SvaraRadera
  7. Det är en härlig kontrast på något sätt-sommarpulsen kontra tystnaden under vinterhalvåret. Båda har sin charm:-)
    Måste också vara mäktigt att sitta där uppe på berget när det blåser kuling över havet(tidigare inlägg), men blir det inte en väldans massa salt på fönstren;-)?
    Kram

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Nu är du duktig som har behållit din nya vikt. Det måste kännas att det är mindre och bära på. Min man säger att jag går så sakta, om jag skulle vara lite lättare så kanske det skulle bli lite mera fart i mina ben.
    Det är så roligt att titta in i ditt nya liv.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  9. Hej vännen! Förstår att du trivs med både det ena å andra just nu, härligt! jag har åkt MC runt på dessa öar du nämner, en underbar tur i sommras med mannen, syster å svåger, vi prickade oxå in en av de få soliga dagrna som vi fick under sommaren! Ha nu en skön vecka! Kram Iréne

    SvaraRadera
  10. Kul med guidning här i trakterna, jag har inte varit på varken den ena eller den andra av dom öarna.....illa! Men du vet, jag bor på "rätt" sida av kommunen.......skojar!

    Tänk att du går ner så mycket, det behöver jag också, du är så duktig och disciplinerad.

    Åkte genom Gbg igår jag! Lisebergshjulet var så fint!

    Agneta kram

    SvaraRadera
  11. Vackert, vackert, vackert så man bara smälter av denna västkustmiljö!!
    Hopppas ni får en riktigt fin solskendag idag, vi har äntligen solsken hos oss!! :)

    Tack söta du för Grattis hos mig...hi...hi... blev så glad♥
    Önskar dig en fin höstdag!
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera