tisdag 23 oktober 2012

Lite kök, kanske...?

Här kommer lite bilder från köket. 
Kan man säga köket när det är
öppen planlösning?

Nåja, köksdelen då...

Själva köket är ett Myresjö-kök
med luckor Saltö (enkla vita).
Passande med luckornas namn,
Saltö på Saltön, hihi.
Fast Saltö ligger såklart i Karlskrona.
Saltön är ju fiktiv...
en TVserie byggd på Viveca Lärns
böcker.


Nåväl, 
vi gillar skarpt att ha sån här öppen planlösning.
Fönstren är lite lustiga i det här huset.
Pga att det är ett passivhus, så är
väggarna en halvmeter tjocka
och det ger djupa fönsternicher.

De liggande fönstren undrade jag mycket över.
Men när man väl flyttat in, så märker man
att det ger utmärkt utsikt då man sitter ner...

Som ni ser så har jag tagit med en hel del
från gården. Glasflaskorna hade jag till salu i Loppisen,
för det fanns ingen bra plats på gården tyckte jag.
Men här passar de utmärkt... så kan det gå.
(om ni undrar vad som ligger under den lilla glaskupan
så är det tändstickor. Så vet man var dom är...)




Och om ni undrar hur det fungerar att bo i passivhus, om värme o sånt
så måste jag säja att det är (hittills) helt perfekt. 
Det är första gången på tjugo år som jag kan gå barfota
inomhus i oktober. Den vackra ekparketten är varm och slät.
Ingen golvvärme, men ändå inte kallt...
Och jag har bara en tunn tunika och tights.
Bye bye fleece.
Men, säger ni, det är ju inte kallt. Vänta bara...
Jadå, jag väntar :-))))
Njuter under tiden jag väntar...
 

6 kommentarer:

  1. Härligt! Åh jag ser så fram emot att få gå barfota på vår ekparkett. jag tror också det blir hur bra som helst även när det är kallt. När vi såg resultatet från provtryckningen av vår lägenhet blev vi impade. Riktigt tät, bland de tätaste i huset. Jättefint kök, vill se mera! :-) kram!

    SvaraRadera
  2. Förstår att du njuter. Inte bara av värmen i huset utan att bara få vara i ert nya fina.:)

    Ha en bra dag!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  3. Ni har verkligen flyttat till ett fint hus. Den utsikten skulle jag ge en del för.
    Ha en fin kväll!

    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  4. Fina bilder. Jag har nåltovat luvan på den vita tomten. På Per-Tage har jag våttovat....ska bli spännande att se vad du hittar på. Har beställt mycket ull från Madam Lutuss som du tipsade om. Jättefin ull.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  5. Jättevacker utsikt! Men när du skriver att du kan gå barfota på ekparketten påminns jag att jag kastat mina gamla ulltofflor, hög tid att köpa nya! Så är det att bo i ett gammalt dragigt hus!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  6. Ja, idag var det riktigt fint om man inte har för stora krav....vill säga! Vacker promenad och härligt för vovven. Nyttig luft att andas också, mycket jod i luften.
    Vilket fint kök ni har, kul med modellen på fönstret!
    Och du, jag passar på den 7 nov, vår guddotters man fyller den 9:e men har bestämt sig för kalas den 7:e, pga av arbetstider osv. Men det var jättesnällt att du frågade!
    Agneta kram

    SvaraRadera