torsdag 25 oktober 2012

Mer mat o mer kök...

Idag äter vi ugnsstekt falukorv
med lite gotta på.
Bla lite Västerbottenost.
Man får lyxa till det även
om man är på "diet".

Till det så har vi blomkålsmos.
Kokar hel blomkål i bitar
i grönsaksbuljong, häller av och mixar.
Lite creme fraise i och gôra om.
Hur gott som helst, och går som
grönsak... dvs kan äta utan att väga.

Väger maten gör jag fortfarande, för att det
inte ska springa iväg med 
portionsstorleken.

Det har varit mitt stora problem tidigare, 
att jag ätit mycket mat, och snabbt, så
att mättnaden inte känts förrän det är
"för sent"...

I eftermiddag ska jag göra nåt kul.
Jag ska på Stickkafé på
Mareld Haf & Mat 
här nere i Grundsund.
Det är Afternoon Tea
och förra veckan så lyxade
jag till det med scones och
färskost, och tonfisksmörgås.
Mumma det...

Ja visst ja, jag lovade fler köksbilder.
Vassego
mannens egentillverkade vinöppnare på plats...

till vänster om frysen skymtar sovrummet...

Och så kom solen lite!
Det tackar vi för!

6 kommentarer:

  1. Åh vad fint! Vad ni hunnit komma iordning mycket. Och vilka fina köksmöbler i ek... åhh jag gillar också ek, så vackert och tidlöst. Vi har ju beställt matplatsmöbler med... hihi. Kram på dej, ha det så mysigt på stickcaféet!

    SvaraRadera
  2. Blir riktigt sugen på falukorv! Får nog bli en dag i nästa vecka, har ju 2 mil till staden och gjorde veckohandlingen igår!
    Mysigt med det lilla fönstret vid diskbänken. Bara en väderrapport också från ostkusten: just nu vräker snöblasket ner!!! Usch!
    Kramis från Finas mammis

    SvaraRadera
  3. Smarrigt med blomkålsmos! Falukorven avstår jag däremot.
    Jag skulle just fråga var ni hade fått tag på vinöppnaren...Hi hi hi..
    Ingen idé att leta alltså.
    Guud va härligt det låter med det där stickkaféet. Skulle jag oxå vilja.

    Ha det gott!

    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  4. Vilken mat! Och blomkålsmos, det måste jag testa, gillar kål och rotfrukter väldigt mycket.

    Vilket jättefint kök ni har, hur känns det att bo så nytt och fräscht? Det måste vara ett stort äventyr varenda dag.

    Och så duktig du är på att komma in i bygemenskapen!

    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Det där är smarrigt i sin enkelhet, och betydligt roligarre än med vanlig stekt falukorv...eler falikorv..hi..hi.. som barna sa när de var små!! :)
    Så vackert och fräscht ni får det i nya bostaden, underbart.
    Önskar dig en riktigt härlig hösthelg, fina bloggvän.
    Ann-Louisekram♥

    SvaraRadera
  6. Så otroligt fint du bor EM...rena rama drömmen. Avundsjuk? Nej inte alls:)

    Trevlig helg...KRAM Helena

    SvaraRadera