fredag 26 oktober 2012

Sol i hjärta, sol i sinne... o ute...

Idag lyser solen igen.
Några få snöflingor såg vi igår, och så
en massa hagel.
Det har nog varit en kall natt, för det
var is på vattenpölarna, sa mannen
efter morgonprommisen m Lilleman.

Jag brukar "slippa" första promenaden,
men den tiden ägnar jag inte till att vila, 
utan jag gör frukost och bäddar.

Förr, på gården, bäddade jag nästan aldrig.
(vad hemskt det låter, men det är sant)
Nu, här på ön, bäddar jag varje dag.
Än så länge... "vi får se hur länge det håller",
säger mannen, luttrad som han är med
mina nymodigheter.

Men det är så klart roligare att hålla ordning
när allt är nytt och fräscht, inte slitet och gammalt...

Igår var jag på Stick-café/Afternoon Tea
Mareld Haf & Mat, som är vår
"Kvarterskrog". Den ligger nere i 
"byn", och i filmerna Saltön så
var Turistinformationen i det huset.
Mittemot Blomgrens Tobak... ;-)

Det var jättetrevligt, och gott!
Caroline och Magnus, som äger
stället, gör himla god mat, och
deras scones med färskost och 
lemon curd kan få mig att frångå
mina matprinciper för en eftermiddag.
Bild från Mareld Haf & Mat Facebook

Det bästa sättet att lära känna orten man flyttar
till, är att gå på sådana här tillställningar.
Då lär man känna folk också. Men givetvis gäller
det att man bjuder på sig själv lite...

Idag ska vi ta en tur ner till Göteborg.
Det behövs mer förvaring, och det blir Ikea
i Bäckebol den här gången.


7 kommentarer:

  1. Vi tar oss också en tur till IKEA i helgen, men det blir inte förrens på söndag( när alla andra också ska dit och söndagsstrosa).
    I morse fick du allt hålla ordentligt i hatten va?;-)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Här är det ingen snö ännu men jag hörde från mamma och pappa att de hade snö som låg kvar i Vetlanda.
    Kyla har vi och vinden viner runt husknuten och jag har både kofta och scarf på för att inte hacka sönder tänderna. Är lite frussen av mig.

    Önskar dig en trevlig helg!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  3. Härligt! Vad fint ni får det. Det låter så mysigt med morgonpromenad och bäddning. Jag bäddar bara på helgerna (ibland, är väl bäst att säga). det ser väldigt hemtrevligt ut med bäddad säng och känns bra. Men oftast stänger vi bara dörren.. kram!

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Du har ju blivet en ny spännande kvinna nu som även gör det oförväntade sakerna;)
    Du har nog mer lättstädat nu än i det gamla hemmet. Jag har så mycket prylar så det känns ibland lite tungt med min städning.
    Ni ska ha en fin helg!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Kikar in och önskar er en trevlig helg
    kram Rosa

    SvaraRadera
  6. Det där med morgonpromenad det slipper vi, släpper bara ut vovvan. Och i natt skulle hon ut , tack o lov så släppte mannen ut henne, jag hörde inget. Det låter mysigt med stickcafè och kul att du bäddar nu för tiden!
    Trevlig helg önskar Finas mammis

    SvaraRadera
  7. Hejsan! Vad fint ni har överallt i nya våningen, klart du vill bädda där ;). Jag bäddade heller aldrig förut när vi bodde på övervåningen men sen vi flyttade ner till ett nyrust rum har jag bäddat varje dag och min man säger samma sak hihihi...
    Det fikabrödet såg verkligen gott ut. Kul att du försöker komma in bland byfolket.
    Ha de gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera